Google Analytics – nebo Universal Analytics – je vynikající nástroj pro firmy všech velikostí. Ať už chcete zkontrolovat, jak se váš obsah umisťuje ve vyhledávačích, co vaši zákazníci na webu hledají, nebo najít nová klíčová slova pro e-mailový marketingový newsletter, platforma Google Analytics je většinou volbou číslo jedna.
Pokud chcete, aby byl váš web konkurenceschopný a vaše marketingové kampaně nebo reklamy Google Ads měly maximální výkon, musíte mít přehled o všech klíčových ukazatelích.
Přestože se jedná o jednu z nejoblíbenějších platforem na trhu, má služba Google Analytics (bezplatná i prémiová verze Google Analytics 360) také několik nedostatků, které často nutí společnosti, aby se pro analýzu v reálném čase poohlédly po jiných analytických nástrojích.
V tomto článku proto rozebereme některé z nejlepších dostupných alternativ služby Google Analytics a pomůžeme vám rozhodnout, který nástroj je pro vaši firmu ten pravý.
Co je Universal Analytics?
Nejprve udělejme krok zpět a řekněme si, co vlastně služba Google Analytics, jinak známá jako Universal Analytics, je.
Služba Universal Analytics, představená na podzim 2012, je novou verzí známého balíku Google Analytics. Oproti klasické verzi (často označované jako GA) byl kód sledování zcela přepsán a Google přidal také řadu back-endových vylepšení.
Důvod změny? Vzhledem k tomu, že každý dnes používá k surfování na webu nejméně dvě (a často i více) zařízení, potřebovala společnost Google najít způsob, jak sledovat cestu zákazníka přes všechna zařízení, která může používat.
I když mobilní uživatel přejde na stolní počítač nebo naopak, podniky by ho měly být schopny označit jako stejného návštěvníka – a to je něco, co Google Analytics nedokázal.
Nejvýznamnější změna mezi službou Google Analytics a Universal Analytics spočívá v tom, že tato analytická platforma používá “ID uživatele” ke sledování chování uživatelů na různých zařízeních a platformách.
Jednoduše řečeno byl v systému GA jeden návštěvník, který si prohlížel webovou stránku na dvou různých zařízeních, označen jako dva různí lidé. UA ale zobrazuje tuto aktivitu jako aktivitu pocházející od jednoho uživatele, který pouze používal jiné zařízení. To znamená, že můžete získat mnohem přesnější přehled o návštěvnosti, a tak i mnohem užitečnější statistiky, které vám pomohou vytvořit personalizovanější zážitek pro vaše zákazníky.
Další klíčové funkce, které byly přidány do UA:
- Vytváření vlastních metrik (pro lepší cesty zákazníků a vytváření užitečných statistik)
- Navrhování vlastních ovládacích panelů s pokročilými funkcemi (vlastní události, zúžení prodeje, analýza uživatelů v reálném čase)
- Soubory Google Analytics SDK určené pro mobilní analýzu
- Sběr dat offline (např. data z prodejních míst)
- Vlastní časové limity relací a kampaní
Proč byste měli hledat alternativu služby Google Analytics?
Ačkoli je služba Google Analytics bezpochyby jednou z nejoblíbenějších analytických sad, existuje několik důvodů, proč byste se měli poohlédnout po jiné platformě.
Za prvé, společnost Google již oznámila, že v roce 2023 ukončí podporu nástroje Universal Analytics a místo toho se zaměří na Google Analytics 4. Podobně jako v případě nástroje Universal Analytics v roce 2012 se v nástroji G4 změnilo téměř vše, takže přechod z nástroje UA na Google Analytics 4 může být obtížný. Za druhé může být množství funkcí, které Google Analytics nabízí, pro menší firmy zahlcující a místo toho, aby jim pomohlo, může být pro uživatele i digitální marketingové pracovníky spíš matoucí.
A pokud chcete zákazníkům poskytovat služby na míru, může váš marketingový tým potřebovat něco navíc.
Přizpůsobení ovládacího panelu vyžaduje dost úsilí, takže pro uživatele, kteří s analytikou teprve začínají, by bylo lepší poohlédnout se po jednoduchém analytickém nástroji než po nástroji typu „vše v jednom“, jako je ten od společnosti Google.
Se službou Google Analytics a vyhledávacími nástroji je také spojeno několik obav ohledně ochrany osobních údajů. Společnost Google byla již několikrát kritizována za nedodržování zásad ochrany osobních údajů. A co hůř, nemáte žádnou kontrolu nad tím, jak jsou data shromažďována, kde jsou ukládána a jak jsou používána. Obavy o ochranu soukromí jsou jedním z hlavních důvodů, proč se společnosti v současnosti rozhodují hledat alternativní analytické služby – zejména proto, že pro uživatele internetu je jejich soukromí online hlavním zájmem.
A konečně – cena. Google Analytics 360 je jedním z nejdražších analytických balíčků na trhu a je k dispozici pouze velkým společnostem, které si mohou dovolit utratit více než 10 000 USD měsíčně. Google Analytics 4 se bude s největší pravděpodobností pohybovat v podobném cenovém rozpětí, takže obě platformy budou pro většinu podniků v podstatě nedostupné.
Jaké jsou nejlepší alternativy služby Google Analytics?
Navzdory své popularitě nemusí být služba Google Analytics tím nejlepším řešením pro každou firmu. V bezplatné verzi jsou data ve velké míře vzorkována a uživatelské rozhraní je spojeno se strmou křivkou učení a mnoha omezeními toho, co můžete dělat. Když k tomu připočtete problémy s ochranou osobních údajů, absenci nástrojů pro měření výkonnosti SEO a závratné náklady na prémiovou verzi, můžete se začít ptát, zda je služba Google Analytics skutečně tím pravým nástrojem pro vás.
V tomto článku se podíváme na některé z nejlepších dostupných možností nástrojů pro analýzu produktů při hledání alternativ ke službě Google Analytics pro váš obchod.
1. Luigi’s Box
Luigi’s Box je nástroj pro vyhledávání na webu a analytický software, který využívá umělou inteligenci k analýze chování zákazníků a pomáhá jim najít potřebné produkty.
Nabízí také řadu analytických funkcí na intuitivním panelu s údaji o činnostech uživatelů v reálném čase. Na webu nejvíc řešíte ztracené příležitosti, míru okamžitého opuštění, nejoblíbenější vyhledávané výrazy, co návštěvníci na webu dělají, a dokonce i to, která vyhledávání přinesla návštěvníkům nulové výsledky – to vše poskytuje skvělý přehled o produktech. Přizpůsobitelné ovládací panely vám také pomohou dát do popředí základní informace – aktivitu návštěvníků, průměrný čas strávený na webu nebo jakékoli vlastní proměnné, které jste si nastavili. A protože vlastní analytické panely jsou budoucností, můžete skutečně maximálně využít působivou sadu funkcí, které vám pomohou zlepšit online prostředí, zlepšit analýzu uživatelů v reálném čase a oslovit více potenciálních zákazníků.
V porovnání s nástrojem Google Analytics, jehož implementace a nastavení může trvat delší dobu, je Luigi’s Box mnohem jednodušší nástroj pro analýzu produktů – o instalaci platformy nemusíte žádat IT specialistu, zvládnete ji snadno sami. K dispozici je vám také tým zákaznické podpory.
Ceny: Luigi’s Box používá vlastní cenový model, který umožňuje přizpůsobit měsíční/roční cenový plán potřebám podniku a zajistit, aby aktivní uživatelé platili pouze za služby, které využívají. Chcete-li se dozvědět více o cenách, kontaktujte prodejní tým a vyžádejte si vlastní nabídku. Nebo můžete začít používat 14denní bezplatnou zkušební verzi.
2. Hubspot Marketing Analytics
Webové stránky Hubspotu nabízejí několik velmi populárních marketingových nástrojů – od automatizace marketingu po CMS. Jejich nabídka zahrnuje také nástroje pro marketingovou analýzu. Najdete v něm prakticky vše, co můžete potřebovat k měření a optimalizaci svých webových stránek. Od základních metrik, jako jsou zdroje a kvalita návštěvnosti, výkonnost při zužování prodeje, přes sledování konverzí a výkonnosti všech marketingových kanálů až po podrobné statistiky o tom, co je právě trendy.
Můžete si také přizpůsobit ovládací panel tak, abyste na první pohled viděli nejdůležitější metriky – a také vytvářet vlastní přehledy z dat.
Ceny: Analytika Hubspot je k dispozici pouze jako součást marketingové nebo prodejní platformy HubSpot – a bohužel až od dražších tarifů. Zatímco Hubspot má bezplatné plány, pokročilá analytika je k dispozici až od plánu Professional (800 USD/měsíc).
5. Fox Metrics
FoxMetrics umožňuje vytvářet vlastní datové modely proměnných a přizpůsobovat si ovládací panely tak, aby na první pohled zobrazovaly přesně ta data, která chcete vidět. Po navržení datových modelů je FoxMetrics převede do vizuálního přehledu. Nabízejí také nástroje, jako jsou cílené reklamy a kontextová okna, průzkumy a ankety (např. průzkumy opuštění košíku). Problémem je, že vytváření a správa datových modelů v rámci aplikace vyžaduje znalost jazyka SQL (Structured Query Language), takže se jedná o sadu funkcí pro pokročilejší uživatele.
Cena: jejich tarify začínají na 399 USD měsíčně (s počtem vlastních datových modelů omezeným na 10) a končí na 599 USD měsíčně za Growth Plan. Platforma bohužel nemá bezplatnou ani zkušební verzi. Můžete však požádat prodejní tým o demo verzi.