Co uděláte jako první, když otevřete nějaký e-shop? Vsadíme se, že použijete vyhledávací pole. Ať už hledáte konkrétní produkt, nebo jen procházíte nabídku obchodu, je efektivní vyhledávání vaším nejlepším pomocníkem.
Správný výběr a nastavení vyhledávání v e-shopu však není tak snadné. Mohlo by se zdát, že vyhledávání je jednou z nejzákladnějších funkcí e-shopů, ale ve skutečnosti se jedná o poměrně složitou technologii s mnoha pokročilými funkcemi, které mohou váš obchod odlišit od konkurence.
Jak najít nejlepší řešení pro váš e-shop a zlepšit uživatelskou zkušenost vašich zákazníků? Vše se dozvíte v tomto průvodci.
Co je vyhledávání na webu?
Webové vyhledávání je vlastně vyhledávač, který můžete implementovat do svého obchodu. Ve své nejjednodušší podobě pomáhá uživatelům najít přesně ty produkty, které hledají, tím, že přiřazuje klíčová slova k dostupným produktům na vašich stránkách. Vyhledávač tak přesně pochopí, co zákazník hledá, a zobrazí pouze relevantní produkty. V podstatě je to jako prodavač v kamenném obchodě, jen pracuje online 24 hodin denně, 7 dní v týdnu a může obsloužit stovky, někdy i tisíce zákazníků najednou, a každý najde přesně to, co potřebuje.
Věděli jste, že zákazníci, kteří používají vyhledávání, mnohem častěji vytvářejí konverze? Tato pravděpodobnost je dokonce až 7–10krát vyšší ve srovnání s ostatními návštěvníky stránek. Pokud jim tedy usnadníte vyhledávání, zvýšíte také své prodeje a vaši zákazníci budou mnohem spokojenější. Pokud vyhledávači nevěnujete patřičnou pozornost, budete se muset smířit s trvale vysokou mírou okamžitého opuštění, opuštěnými stránkami s výsledky a opuštěnými plnými nákupními košíky, do kterých se zákazníci už nikdy nevrátí.
Jaké typy dotazů zadávají uživatelé do vyhledávacího pole nejčastěji?
Chcete-li na svých webových stránkách správně nastavit vyhledávač, musíte nejprve pochopit, co vaši zákazníci hledají, a teprve poté jim můžete pomoci najít správné produkty. To lze zjistit několika způsoby.
Podle výzkumu Baymard Institute se zákazníci nakupující online, stejně jako spotřebitelé v maloobchodě, při vyhledávání produktů na stránkách e-shopu dělí do čtyř kategorií:
Zákazníci s přesným cílem
Jsou to lidé, kteří přesně vědí, jaký produkt hledají, a dokonce znají i jeho název, takže jejich vyhledávací dotaz je velmi konkrétní. Přesně pojmenovávají produkt a používají relevantní klíčová slova. Mohou se tedy například přijít do vašeho obchodu zeptat na konkrétní model nabíječky k notebooku nebo značkový podkladový krém. O nákupu se rozhodli již dříve, a proto při vyhledávání používají přesnější výrazy.
Příklad: zákazník zadá do vyhledávacího pole „Canon PGI 570 ink multipack“.
Zákazníci, kteří hledají typ produktu
Tito uživatelé zhruba vědí, co hledají, ale nevědí nebo se nerozhodli, jaký přesný model nebo značku si chtějí koupit, a proto hledají podle obecných pojmů. Takže například zákazník, který hledá nový fotoaparát, ale ještě neví, který model by pro něj byl nejvhodnější, jednoduše zadá do vyhledávání slovo „fotoaparát“.
Příklad: zákazník zadá do vyhledávacího pole „multivitamínové doplňky“.
Zákazníci, kteří hledají řešení problému
V tomto případě zákazník vlastně neví, jaký typ výrobku hledá. Ví však, že potřebuje něco, co mu pomůže vyřešit konkrétní problém. V běžném obchodě se zákazník ptá například: „Hledám něco na akné“ nebo „Potřebuji něco na skvrnu od vína“. Obvykle stačí zadat název problému do vyhledávacího pole. Tato skupina ještě neučinila rozhodnutí o nákupu, ale pokud při vyhledávání výsledků na stránce zahrnete recenze produktů, tlačítko přidat do košíku nebo jiné oblíbené výsledky mezi zákazníky na základě podobných klíčových slov, můžete získat potenciálního zákazníka.
Příklad: zákazník zadá do vyhledávacího pole „odpuzovač škůdců“ a očekává doporučení produktů.
Zákazníci, kteří nehledají produkt
Čtvrtá kategorie je specifická, protože tito zákazníci nehledají konkrétní produkty, ale spíše informace související s provozem internetového obchodu. Mohou se například zajímat o to, jaké jsou možné způsoby platby, doručení apod. (např. zda mohou platit i platební kartou), a teprve poté se rozhodnou, zda na daném webu nakoupí, či nikoli.
Příklad: zákazník zadá do vyhledávacího pole „vrácení a výměna zboží“.
Vhodný vyhledávač umožňuje najít všechny tyto informace bez ohledu na to, zda zákazník přesně ví, co hledá, nebo jen potřebuje víc informací, než nakoupí (např. si prohlíží recenze jiných zákazníků nebo zjišťuje, co je v nabídce kamenných obchodů).
Moderní vyhledávač na webových stránkách e-shopu by však měl umět mnohem více.
Co dalšího zákazníci očekávají od vyhledávače v e-shopu?
Podle nedávného průzkumu společnosti Forrester přechází 43 % návštěvníků webových stránek při první návštěvě webu přímo do vyhledávacího pole. Vaším cílem je, aby se vaše produkty nebo služby daly pomocí vyhledávání snadno najít, vybrat i snadno koupit.
Jednoduché vyhledávání v e-shopu, které zobrazí správné výsledky pouze tehdy, když zákazník konkrétně zadá svůj dotaz, však nyní zákazníky spíše odrazuje, než aby je přesvědčilo k nákupu. Jak je tedy motivovat, aby na webu zůstali? Jak je přivést až k nákupu? Jaký je recept na dokonalé UX v e-shopu?
Lepší a přesnější výsledky pomocí NLP
Zpracování přirozeného jazyka (Natural Language Processing) zpřesňuje výsledky vyhledávání tím, že rozpoznává a chápe kontext vyhledávacího dotazu, i když zákazník přesně neví, co hledá. Tyto vyhledávače se nezaměřují pouze na klíčová slova dotazu, ale na celkový kontext hledaného výrazu. Jakmile pochopí záměr uživatele, navedou ho k hledanému produktu nebo mu doporučí produkt na míru, a to vše s cílem učinit z nakupování skutečný zážitek.
Vyhledávač s podporou NLP například mnohem lépe rozumí synonymům. Pokud návštěvník vyhledá klíčová slova „červený svetr“, uvidí mezi výsledky červené svetry, ale také pulovry, protože inteligentní vyhledávač chápe, že se jedná o stejný produkt a slova jsou synonyma. Oproti tomu běžný vyhledávač by zobrazil pouze výsledky, které obsahují jedno z klíčových slov.
Přizpůsobení na míru
Personalizovaná doporučení jsou jednou z věcí, které zákazníci v dnešní době od e-shopů očekávají. 91 % spotřebitelů tvrdí, že s větší pravděpodobností nakoupí u značek, které jim zobrazují relevantní nabídky a doporučení.
Přizpůsobení dokáže také výrazně zvýšit míru konverze, míru prokliků a loajalitu zákazníků – 56 % zákazníků se s větší pravděpodobností vrátí na web, který jim při vyhledávání zobrazuje také doporučení na míru. Pokud do vyhledávače e-shopu přidáte funkci personalizace, může se to projevit i na vašich metrikách.
Tolerance překlepů a chyb
Každý může při vyhledávání udělat chybu nebo překlep. Na mobilních telefonech se to stává ještě častěji, protože klávesnice telefonu není dostatečně pohodlná pro psaní dlouhých názvů produktů. Také automatická oprava může (paradoxně) někdy dotaz zkazit. V takovém případě základní vyhledávač zobrazí stránku „Nebyly nalezeny žádné výsledky“. Návštěvník si ale překlepu nemusí všimnout a jednoduše předpokládá, že takový produkt v obchodě nemáte. Byla by škoda přijít kvůli takové chybě o zákazníky!
Pokud chcete, aby uživatelé našli relevantní výsledky bez ohledu na to, jak zadali název produktu nebo dotaz, měli byste si pořídit vyhledávač, který dokáže rozpoznat překlepy, a přesto zobrazí výsledky, které zákazník očekával.
Vyhledávání na mobilním zařízení
Do roku 2025 bude téměř 75 % uživatelů internetu používat k přístupu na internet pouze mobilní zařízení. Jen za posledních 6 měsíců provedlo 79 % uživatelů chytrých telefonů nákup online pomocí mobilního zařízení.
To znamená, že bez ohledu na to, co prodáváte, je optimalizace vašeho e-shopu pro mobilní uživatele nezbytná. Pomalé, nepřehledné nebo komplikované mobilní webové stránky mohou rychle zklamat i spokojené zákazníky a odradit je od vašeho obchodu – a to hlavně nejmladší skupinu uživatelů, kteří v podstatě vyrostli s chytrým telefonem v ruce.
Aby bylo vyhledávání na webu na mobilním zařízení snadné, je třeba věnovat pozornost všem drobnostem, které mohou mobilní verzi webu zpomalit, například responzivnímu designu vyhledávacího pole, pokročilým možnostem vyhledávání a čitelnosti textu na webu. Ujistěte se také, že je samotný vyhledávač pro mobilní zařízení vhodný.
75%
Do roku 2025 bude 75 % lidí používat k přístupu na internet pouze mobilní zařízení.
Jak vybrat správný vyhledávač pro svůj e-shop?
Z výše uvedeného jasně vyplývá, že se vyplatí věnovat čas výběru správného vyhledávače a nevybírat jen první možnou nabídku. Už jen při představě, kolik času a energie zabere výzkum, testování a výběr vhodného řešení, však běhá mráz po zádech. Celé toto utrpení si můžete usnadnit tím, že si odpovíte na následující otázky:
- Jaké hlavní potřeby nebo výzvy by mělo nové řešení pro vyhledávání na stránkách e-shopu pokrývat?
- Jak by mělo fungovat uživatelské rozhraní?
- Jaké funkce vám pomohou zvýšit prodeje a konverze pomocí oblíbených dotazů?
- Jaké funkce by u vyhledávače rádi měli vaši zákazníci?
- Jak by měl vyhledávač reagovat na delší klíčová slova v reálném čase?
Jakmile určíte své hlavní priority, můžete se zaměřit na hledání konkrétního řešení a vyhledávače s funkcemi, které zvýší počet interakcí s vašimi zákazníky. Pokud si nejprve uděláte malý průzkum trhu, pomůže vám to lépe pochopit povahu vyhledávače a případně si můžete připravit otázky, které položíte potenciálnímu budoucímu poskytovateli služeb.
I když se může zdát, že výběr zabere nějaký čas, vzhledem k množství různých vyhledávacích nástrojů a funkcí na trhu vám příprava předem ušetří spoustu času a pomůže vám vybrat to nejlepší řešení pro váš e-shop.
Nejužitečnější funkce vyhledávače v e-shopu
Když už mluvíme o funkcích vyhledávacího nástroje, podívejme se na ty, kterým byste rozhodně měli věnovat pozornost.
Našeptávač
Našeptávač je jednou ze základních funkcí vyhledávání, které zákazníci v dnešní době očekávají. Koneckonců dokáže ušetřit spoustu času. Stačí zadat několik prvních písmen dotazu a našeptávač jej doplní za vás a navrhne vám klíčová slova nebo dokonce produkty či příslušné kategorie, které odpovídají tomu, co hledáte.
Tato funkce je důležitá zejména v mobilních vyhledávačích, protože psaní dlouhého názvu produktu na malé klávesnici není vůbec pohodlné. Našeptávač má však i další výhodu – pomůže snížit počet hledání bez výsledků dvěma způsoby. Prvním je přiřazení dotazu ke správnému produktu nebo kategorii a druhým je…
Tolerance překlepů
…nalezení správných produktů, i když zákazník udělá v dotazu chybu nebo překlep.
Google každý den zpracuje více než 8,5 miliardy vyhledávacích dotazů a v průměru je každý desátý dotaz napsán chybně. Jen si představte, kolik překlepů denně udělají uživatelé vašeho e-shopu. Zejména proto, že pokud spěcháme, se ne vždy soustředíme na pravopis – a malá klávesnice na mobilním telefonu nebo automatická oprava nám v tom vůbec nepomáhají.
Pokud vyhledávač na stránce nerozumí překlepům, riskujete, že zákazníka odradíte, protože si bude myslet, že hledané zboží v obchodě nemáte. Proto je třeba hledat vyhledávací nástroj, který dokáže rozpoznat překlepy a doporučit jiné produkty (nebo ještě lépe zobrazit výsledky pro správně napsané klíčové slovo). Tímto způsobem můžete některé oblíbené produkty ještě více zviditelnit pro ty zákazníky, kteří díky vyhledávání nenašli přesně to, co hledali.
Rozpoznávání synonym
Další důležitou funkcí je rozpoznávání synonym. Zákazníci mohou produkty, kategorie produktů a jejich vlastnosti popisovat různými způsoby – stačí si vzpomenout na příklad s červeným svetrem. Mohou však také hledat například notebook, ale zadají „počítač“. Typický vyhledávač, který rozpoznává pouze klíčová slova, jim poskytne jen výsledky pro „svetr“ nebo „počítač“, případně neposkytne vůbec žádné výsledky, přestože produkt, který chtějí koupit, je ve skutečnosti k dispozici.
Vyhledávače, které rozpoznávají synonyma a dokážou rychle přiřadit slovo, které zákazník použil, k produktu, mají mnohem větší šanci pomoci potenciálním zákazníkům najít přesně to, co chtějí. V praxi to znamená lepší zážitek pro uživatele a vyšší prodej.
Personalizace
Přizpůsobení stránek s výsledky vyhledávání vašeho obchodu na základě chování uživatelů může snížit okamžitou míru odchodů, zvýšit počet interakcí a nakonec i konverzí a zlepšit uživatelskou zkušenost. Vyhledávač s personalizovanými výsledky se o vše postará.
Personalizované vyhledávání shromažďuje údaje o návštěvnících webových stránek a poté zobrazuje výsledky vyhledávání a doporučení, která jsou přizpůsobena jejich potřebám. Můžete jim tak například zobrazit produkty, které si prohlédli (ale nezakoupili), podobné produkty, které hledají, nebo je dokonce upozornit na výprodeje produktů, které v minulosti hledali (tj. odkazovat na jejich předchozí vyhledávání) nebo nedávno zakoupili.
Můžete jim také ukázat produkty, které si spolu s danými produkty zakoupili jiní lidé. Tímto způsobem můžete zákazníky motivovat k dalším nákupům. Mohou tak najít produkty, o kterých předtím ani nevěděli nebo je zapomněli přidat do košíku. Určitě je užitečné jim připomenout, že by si například měli koupit baterie do nové svítilny, kterou si právě přidali do košíku, že?
Umělá inteligence
Umělá inteligence není jen novým módním slovem velkých společností. Může být přínosem pro podniky všech velikostí a typů a vyrovnává podmínky pro všechny e-shopy.
Při pohledu na rostoucí využívání umělé inteligence v oblasti e-commerce je zřejmé, že přináší řadu výhod. Od zvyšování produktivity týmu po získávání cenných dat a vytváření dokonalého nákupního zážitku pro zákazníky.
Co z ní ale dělá tak důležitý nástroj? Schopnost shromažďovat a analyzovat obrovské množství dat, nacházet v nich vzorce a následně je využívat ve prospěch podniku. Nebo schopnost zjistit, co mají vaši zákazníci rádi, abyste jim mohli zobrazit doporučení na míru? Nebo to, že rozumí novým slovům a frázím a umí je spojit s produkty?
To vše a mnohem více je pro umělou inteligenci hračka.
Algoritmus umělé inteligence, který využívá vyhledávací nástroj Luigi’s Boxu, například upřednostňuje položky, které zákazník s největší pravděpodobností hledá, a umisťuje je na přední místa ve výsledcích vyhledávání. Zajímají se návštěvníci o počítače s předplaceným antivirem, pokud do vyhledávacího pole zadají „antivirus“? Pravděpodobně ne, ale většina tradičních vyhledávačů to nepozná a zobrazí všechny produkty, které obsahují slovo „antivirus“. Vyhledávač, který zahrnuje zpracování přirozeného jazyka, se naopak pokusí určit, na co se zákazník zaměřuje, a mezi prvními výsledky zobrazí pouze ty nejlepší (v tomto případě antivirový software).
Hlavní funkce správného vyhledávání v e-shopu
Našeptávač
Tolerance překlepů
Rozpoznávání synonym
Personalizace
Umělá inteligence
Největší výhody vyhledávače v e-shopu
Vylepšený uživatelský zážitek
Možná vás to překvapí, ale způsob, jakým funguje vyhledávací panel, může mít obrovský vliv na to, zda u vás návštěvníci webu nakoupí, nebo váš obchod opustí. Pokud se vyhledávač zmýlí v okamžiku, kdy návštěvník zadá špatně název produktu, neustále mu zobrazuje populární produkty, které vypadají jako náhodný výběr bez jakýchkoliv recenzí, a celkově nákupní proces spíše zpomaluje, než aby mu pomáhal, návštěvníci ztratí trpělivost.
Podle průzkumů se až 88 % spotřebitelů nevrátí na web, pokud s ním mají špatnou uživatelskou zkušenost.
Pokud jim však nakupování zpříjemníte, rychle se dostaví výsledky, které se projeví nejen na spokojenosti a důvěře návštěvníků, ale také na vašich příjmech.
Zvýšené prodeje
Věděli jste, že přibližně 40–80 % všech příjmů z elektronického obchodování generují vyhledávače? Ti zákazníci, kteří používají vyhledávání, plánují nákup daného zboží – pokud ho tedy mohou rychle najít.
To znamená, že čím snadněji se váš vyhledávač používá a čím lepší výsledky zobrazuje, tím větší je pravděpodobnost, že si u vás zákazníci produkt koupí.
Podle průzkumu společnosti CXL můžete pouhou optimalizací vyhledávače dosáhnout až 43% zvýšení míry konverze.
Spousta analytických dat pro zlepšení vašeho e-shopu
Vyhledávač na stránce vám poskytne velké množství údajů, které může váš marketingový nebo prodejní tým později využít, například kolik lidí použilo vyhledávač, o které produkty je největší zájem nebo jak často vyhledávání končí bez výsledků. To vše, a ještě více se dozvíte z analytických nástrojů vyhledávače na stránce.
Vyhledávač Luigi’s Boxu má například přehledný analytický panel, kde najdete všechny důležité údaje. Ty vám pomůžou rychle zjistit, v jakých případech se zobrazí „Nebyly nalezeny žádné výsledky“ nebo jaké jsou nejčastěji vyhledávané fráze.
Zjistíte také, jaké překlepy zákazníci nejčastěji dělají, a na základě toho vyhledávač ještě vylepšíte.
Nejlepší řešení vyhledávání na webu
Výběr správného vyhledávače pro váš e-shop může být náročný, protože existuje mnoho poskytovatelů a různých funkcí, které je třeba zvážit. Kde byste měli hledat? Vybrali jsme na portálu G2 několik nástrojů pro srovnání, abyste si mohli udělat představu o tom, jaké jsou možnosti.
Luigi’s Box
Sada nástrojů pro elektronické obchodování Luigi’s Box poskytuje návštěvníkům lepší zážitek z nakupování. Vyhledávač poháněný umělou inteligencí navede návštěvníky vašeho webu přesně k tomu produktu, který hledají, zatímco přehledný analytický panel vám poskytne všechny důležité informace o výkonu vyhledávače a navigace na vašem webu. Jaké funkce poskytuje?
Funkce:
- vyhledávač poháněný umělou inteligencí,
- obchodní metriky,
- tolerance a oprava překlepů,
- rozpoznávání synonym,
- hlasové vyhledávání,
- personalizované doporučení produktů podobných těm v košíku.
Algolia
Algolia je e-commerce platforma pro vyhledávání a objevování produktů pro online prodejce všech velikostí. Zákazníkům poskytne rychlé a personalizované nakupování na vašich webových stránkách i na mobilních zařízeních. Navíc obsahuje sadu nástrojů pro uživatele Shopify, které pomáhají optimalizovat a analyzovat váš obchod.
Funkce:
- tolerance překlepů,
- vyhledávání podle polohy,
- implementace Shopify,
- vizuální rozhraní typu drag & drop,
- návrhy vyhledávacích dotazů.
Elasticsearch
Elastisearch je další oblíbená vyhledávací platforma, která slouží k vyhledávání produktů i dokumentů a informací. Udržuje váš obsah vždy aktuální a rozsáhlá analytika vám dává plnou kontrolu nad výsledky vyhledávání.
Funkce:
- kompletní přizpůsobení na míru,
- web crawler,
- vestavěné analytické nástroje,
- fasetové vyhledávání,
- našeptávač.
Závěr
Rychlé a snadné vyhledávání, které „umí číst myšlenky zákazníků“, je v každém e-shopu nezbytné. Pokud jednoduše řečeno vaši potenciální zákazníci nenajdou na webu produkt, který hledají, budou předpokládat, že ho nenabízíte. A pokud hledání trvá příliš dlouho nebo je příliš složité, přejdou ke konkurenci.
Vyplatí se proto věnovat čas výběru správného vyhledávače, který pomůže uživatelům ve vašem obchodě najít, co chtějí. Pokud najdete vhodný vyhledávač, změní se váš e-shop k nepoznání a určitě si vás všimnou i zákazníci, kteří se k vám budou častěji a rádi vracet.
Časté otázky
Na co je při nastavení vyhledávání na webu dobrý kontrolní seznam?
Vyhledávač je páteří webových stránek každého e-shopu. Musíte se ujistit, že je správně nastaven, abyste zajistili dobrou zákaznickou zkušenost. Díky několika klíčovým prvkům můžete zajistit, aby vyhledávání na webu poskytovalo všechny volby, které jsou pro dobrou zákaznickou zkušenost potřebné. Přidání funkcí, jako je vyhledávání, návrhy produktů, značky názvů, rozsáhlé popisy produktů nebo dokonce zviditelnění vyhledávací lišty pro všechny, může pomoci vašemu e-shopu růst.
Proč se vyplatí investovat do dobrého vyhledávače v e-shopu?
Pro začátek je důležité říct, že relevantní vyhledávání je jednou z nejdůležitějších funkcí e-shopu. Jak mohou zákazníci najít to, co hledají, když to nemohou vyhledat?
Dobře nakonfigurovaný vyhledávač v e-shopu může ovlivnit spokojenost zákazníků a konverze. Zatímco mnoho společností se zaměřuje na design a uživatelské prostředí webových stránek ve svém e-shopu, vyhledávání na stránkách je často opomíjeno. A pravdou je, že špatné vyhledávání může rychle zmařit veškerou vaši práci při navrhování skvělých webových stránek.
Spolehlivé vyhledávání na stránkách vám pomůže zlepšit konverze, snížit počet opuštěných nákupních košíků a zvýšit spokojenost zákazníků. Pokud chcete zvýšit průměrnou hodnotu objednávky, je klíčové, aby uživatelé mohli produkty najít. Můžete dokonce zvážit kombinaci s dalšími možnostmi, které zlepšují online vyhledávání, jako je hlasové vyhledávání, plugin pro zobrazování recenzí produktů a podobně. To vše vám pomůže zlepšit klíčové ukazatele výkonnosti vašeho obchodu.
Jaké jsou časté chyby při nastavování vyhledávače v e-shopu?
Při nastavování vyhledávače se opakuje několik častých chyb. Podniky například často zapomínají dát zákazníkům možnost upřesnit jejich vyhledávací dotaz. Zákazníci proto nenajdou to, co hledají, nebo naopak najdou příliš mnoho výsledků.
Další častou chybou je nesprávné indexování obsahu stránky. Pokud není obsah správně indexován, vyhledávač jej nemůže v množství informací na webu najít a identifikovat.
Mnoho společností také zapomíná nastavit vyhledávač pro mobilní zařízení, na kterých se následně hůře vyhledává.