Kolik zákazníků používá vyhledávání? Dozvíte se v našem e-booku

Konverze z vyhledávání Košíku narostly o 10,5 %

Košík.cz má díky vyhledávání od Luigi's Boxu spokojenější zákazníky, relevantnější výsledky vyhledávání a vyšší tržby.

Konverze z vyhledávání Košíku narostly o 10,5 %
Košík.cz increased its search conversions 10.5% after using LB.

Košík je jedním z největších českých on-line prodejců potravin. Nabízí víc než 15 000 produktů od pečiva po drogerii.

V segmentu potravin používá vyhledávání 24 % zákazníků. (Spoiler: na Košík.cz je to po optimalizaci kolem 50 %.) Proto si v Košíku uvědomovali, že pokud vyhledávání na jejich webových stránkách nebude fungovat optimálně, riskují, že značná část zákazníků nenakoupí.

Jak jsme Košíku pomohli ke spokojenějším zákazníkům a vyšším ziskům, se můžete podívat ve videu (s anglickými, německými a polskými titulky) nebo si přečtěte text níže.

Interní vývoj vyhledávání je složitý a drahý

Košík zvažoval, zda věnovat na vývoj vyhledávání interní zdroje, nebo se obrátit na externího dodavatele. Spočítali, kolik by vývoj ve vlastní režii stál a kolik času by zabral. Zohlednili také potřebné know-how a kvalitu dostupných řešení. Rozhodli se, že bude nejlepší zvolit cestu externího dodavatele, a vybrali si Luigi’s Box.

Luigi’s Box is a guarantee of a professional approach. As the search specialists, they lead us to our goals much faster.

Tomáš Bzirský
Performance Marketing Manager, Košík

Prvním krokem je diagnostika

Pro optimalizaci vyhledávání je důležité vědět, do jaké míry je původní řešení (ne)efektivní. Náš nástroj Luigi’s Box Analytics jsme navrhli tak, aby obsahoval velké množství komplexních informací, které jsou prezentovány jasným a srozumitelným způsobem. Díky tomuto nástroji jsme mohli v první řadě identifikovat konkrétní problémy a následně se pustit do jejich řešení:

1. Plzeň není pivo

Při vyhledávání výrazu pivo se zákazníkům Pilsner Urquell ve výsledcích nezobrazoval, protože slovo pivo nebylo v názvu produktu (ležák Pilsner Urquell) ani v názvu kategorie (ležáky do 12°).

Naučili jsme vyhledávání v Košíku inteligentně pracovat s celou strukturou názvů kategorií, nejen se samotnou kategorií produktu.

2. Svíčková je ryba

V hierarchii kategorií mohou být některé menší kategorie seskupeny dohromady (trička a košile, šaty a sukně). Hovězí svíčková byla v Košíku v kategorii Hovězí (bez slova maso). Když jsme se podívali do vyšší kategorie, dostali jsme se na položku Maso a ryby. Tam už je slovo maso, ale zároveň je tam i ryba. To znamenalo, že pokud zákazník hledal rybu, ve výsledcích se objevila i hovězí svíčková.

Naučili jsme vyhledávání v Košíku inteligentně pracovat s celou strukturou názvů kategorií, nejen se samotnou kategorií produktu.

3. Čokoláda je jogurt

Existuje velké množství výrobků, které mají v názvu slovo čokoláda, protože jsou (také) vyrobeny s čokoládovou příchutí (jogurty, müsli, zmrzlina, pečivo apod.). Když však zákazník hledá slovo čokoláda, zajímá ho spíše Studentská pečeť než čokoládový jogurt. Studentská pečeť však ve svém názvu slovo čokoláda neobsahuje. Ve výsledcích vyhledávání tak v Košíku čokoládám zabraly místo jiné výrobky s čokoládovou příchutí.

Vyřešili jsme to tak, že jsme nadefinovali „stop slova“ pro výraz čokoláda, aby vyhledávání ve výsledcích nezobrazovalo jogurty, proteiny nebo zmrzliny, když zákazník hledá „čokoládu“.

4. Kreativita ve vyhledávání nezná hranic

Existuje mnoho kreativních způsobů, jak v e‑shopu hledat produkty. Občas zákazníci používají slangové výrazy a pak vyhledávání nezobrazí žádné výsledky.

Nastavili jsme synonyma tak, aby obsahovala i slangové výrazy. Košík tak najde ty správné produkty, i pokud zákazník hledanou frázi nezadá přesně nebo správně. Luigi's Box navíc doporučuje synonyma na základě interakcí zákazníka a pomáhá tak Košíku držet krok s jejich kreativitou.

5. Svatomartinská husa je top

Svatomartinská husa je v České republice sezónním produktem. To znamená, že v pravý čas je třeba, aby se ve výsledcích vyhledávání zobrazovala co nejvýše. Když však Košík zařadil tento produkt do svého katalogu, neměl samozřejmě žádnou historii interakcí se zákazníky a ve výsledcích vyhledávání se na předních pozicích nenacházel, což pro e‑shop znamenalo zbytečnou ztrátu tržeb.

Díky funkci upřednostňování výrazů jsme nastavili, aby se svatomartinská husa zobrazovala ve výsledcích v Košíku na prvních pozicích a zákazníci tak mohli okamžitě najít požadovaný sezónní produkt. Kromě toho jsme přidali funkci, která v zadaném čase automaticky upřednostňuje nové produkty.

6. Život je krátký na to, abychom pili teplé pivo

Košík přišel se skvělým nápadem, že bude v letních vedrech dodávat chlazené nápoje. Když se tyto produkty začaly prodávat, neměly samozřejmě žádnou historii a ve výsledcích vyhledávání nebyly na předních pozicích, kde by si jich zákazníci trpící v úmorném počasí okamžitě všimli.

Díky funkci upřednostňování výrazů jsme nastavili Košík tak, aby se chlazené nápoje zobrazovaly na prvních pozicích ve výsledcích automaticky, bez nutnosti nastavovat každý produkt zvlášť.

Relevantnější výsledky, spokojenější zákazníci a vyšší tržby

Optimalizace vyhledávání pomocí nástroje se špičkovými funkcemi usnadnila zákazníkům Košík.cz nakupování a získávání lepších výsledků vyhledávání. Jejich spokojenost se projevila nejen v nadprůměrném využívání této funkce, ale také v nárůstu prodeje e‑shopu. Několik důležitých ukazatelů se výrazně zlepšilo:

-74%
Vyhledávání bez výsledků
-38%
Míra odchodů z vyhledávání
+83%
Míra prokliku z našeptávače
+10,5%
Konverze z vyhledávání

Thanks to this tool, we increased the search usage and conversion rate on Košík.cz. Search is currently used by 40% of customers, and 40% of them directly add products to their shopping carts.

Robin Rezek
Product Manager, Košík

How our clients benefit from Luigi's Box

Datart: Co stojí za 19% nárůstem konverzí? A/B test

Po vyhodnocení výsledků A/B testů vyhledávání se ukázalo, že řešení Luigi's Box je prokazatelně lepší než původní verze.

Read Case Study

Správná doporučení produktů dokážou zvýšit obrat

Luigi's Box Recommender nabízí řadu výhod, se kterými můžete pohodlně zvýšit obrat svého e‑shopu.

Read Case Study

Chytré řešení pro farmaceutického giganta

Člen největší lékárenské sítě v EU zvýšil s Luigi's Boxem poměr konverzí z vyhledávání o 9,49 %.

Read Case Study

Jak zpracovat 120 milionů requestů měsíčně na 9 doménách

Answear je jedním z největších internetových obchodů s oblečením ve střední a východní Evropě. Během integrace vyhledávání jsme pro klienta vyvinuli několik funkcí.

Read Case Study

Konverzní míra z našeptávače Mountfieldu se zvýšila o 67 %

Luigi's Box pomohl největšímu prodejci zahradnických potřeb v České republice a na Slovensku zvýšit konverze z našeptávače.

Read Case Study
;