Co je personalizované vyhledávání?
Personalizované vyhledávání spočívá v tom, že vyhledávání na stránkách přizpůsobuje výsledky na základě zeměpisné polohy uživatele, jeho předchozích vyhledávání, záměrů a známých preferencí.
Jedná se o online vyhledávání, které je přizpůsobeno konkrétním zájmům uživatele tím, že zahrnuje informace o něm nad rámec daného dotazu zadaného do vyhledávacího pole.
Důvěřuje nám víc než 3 000 online firem
Úprava vyhledávacího dotazu, aby poskytlo relevantnější výsledky vyhledávání
Předpokládejme, že si zákazník přes váš e-shop koupí chytrý telefon. Když bude hledat příslušenství, jako například kryty na telefon, vyhledávací algoritmus mu zobrazí produkty vhodné pro zakoupený model.
Zákazník tak nejen rychleji najde to, co hledal, ale zobrazí se mu také výsledky odpovídající zvolenému modelu.
Změna řazení výsledků vyhledávání s cílem zařadit nejrelevantnější produkty na vyšší pozice
Všechny hlavní vyhledávače dnes používají personalizaci vyhledávání. Google však poprvé představil koncept personalizovaného vyhledávání v roce 2004, aby zlepšil uživatelský komfort.
Přes personalizované vyhledávání Google propojuje historii vyhledávání uživatele, jeho záložky a služby Google (například Gmail, Mapy Google, Google+ apod.) a poskytuje tak personalizované výsledky vyhledávání.
Příklad personalizovaného vyhledávání
Kdo personalizované vyhledávání používá
V dnešní době mnoho firem používá personalizaci vyhledávání, aby zákazníkům usnadnily nakupování zobrazením relevantních produktů. Zde je několik špičkových odvětví, která zásadně spoléhají na personalizované vyhledávací strategie:
E-commerce tržiště
Webové stránky elektronických obchodů a tržišť, jako jsou eBay, Etsy a Amazon, používají personalizované vyhledávání, aby zákazníkům pomohly najít relevantní produkty, jakmile začnou psát do vyhledávacího pole. Některé weby také zohledňují frekvenci návštěv a oblibu určitých značek nebo atributů produktů.
Média a zábavní průmysl
Streamovací weby jako Netflix a Spotify využívají personalizaci vyhledávání, aby uživatelům zobrazovaly různý obsah podle jejich zájmů. Netflix využívá údaje o sledování obsahu zákazníky, historii vyhledávání, údaje o hodnocení a také čas, datum a zařízení uživatele k předvídání toho, co by se mu mělo zobrazit.
Potraviny a nápoje
Nejznámější řetězce rychlého občerstvení, jako je McDonald’s, KFC a Starbucks, přizpůsobují vyhledávání podle denní doby, aktuální polohy, předpovědi počasí nebo oblíbených položek v menu. Jídelní lístek McDonald’s například nabízí horký čaj, když prší, a zmrzlinu za slunečného odpoledne.
Sociální sítě
Giganti na poli sociálních médií, jako jsou Facebook a Instagram, zobrazují různým lidem různý obsah na základě jejich preferencí, zájmů a chování, které se rozhodnou sdílet online. Instagram se například spoléhá na strojové učení založené na vašem minulém chování, aby pro každého vytvořil jedinečný kanál.
Technologie a SaaS
Mnoho technologických společností, jako jsou například firmy poskytující software jako službu (SaaS), využívá personalizaci vyhledávání, aby svým zákazníkům poskytly rychlý přístup k relevantním materiálům, které jim pomohou řešit vlastní záležitosti. Příkladem je společnost HubSpot, která vyhledávání na svých stránkách personalizuje, a pomáhá tak uživatelům rychle najít relevantní obsah.
Personalizace vyhledávání pomáhá upoutat pozornost zákazníků a šetří čas a energii, které zákazník při prohlížení vašeho e-shopu vynaloží.
Jestliže zákazníkovi předložíte rychlé návrhy vyhledávání, které bude pravděpodobně preferovat, pomáhá to zvýšit šanci na skutečný nárůst konverzí. Společnosti, které si vedou v personalizaci výborně, generují o 40 % vyšší příjmy než průměrné subjekty.
Jak personalizace funguje?
Personalizované výsledky vyhledávání nejsou založeny pouze na tradičních faktorech hodnocení (jako je relevance). Zohledňují také další údaje o jednotlivých uživatelích, jako je jejich jazyk, aktuální poloha, profil, záměr nebo předchozí vyhledávání.
Předpokládejme, že na webových stránkách s oblečením budete hledat „bílá košile“ a zobrazí se vám výsledky s dámskými košilemi. Pak kliknete na kategorii pánské košile a prohlédnete si některé produkty. Pokud nyní při dalším hledání opět zadáte „bílá košile“, zobrazí se vám výsledky pro muže, aniž byste museli vybírat kategorii muži.
Když se oblíbenější velikosti produktu vyprodají, vyhledávací algoritmus může automaticky snížit hodnocení produktu a zobrazit jiné produkty, u kterých je k dispozici více velikostí.
Výhody personalizovaného vyhledávání
Zvyšte průměrnou hodnotu objednávky
Vyhledávací algoritmus může zákazníkům ukázat zajímavé produkty, o kterých dosud nevěděli, což zvyšuje pravděpodobnost, že si je zakoupí. V důsledku se tak zvyšuje průměrná hodnota objednávek.
Zlepšete zákaznickou zkušenost
Personalizované vyhledávání ukazuje přesnější a relevantnější výsledky každému zákazníkovi, a pomáhá mu tak rychle najít obsah, který hledá. Celkový online zážitek je lepší.
Zajistěte lepší metriky
Zvýšením relevance výsledků můžete zlepšit míru prokliku (CTR) a míru konverze (CVR). Personalizace vyhledávání také prodlužuje celkovou dobu návštěvy, snižuje míru odchodu a zlepšuje dobré jméno značky.
Generujte vyšší zisky
Zlepšete vztahy se zákazníky
Index vztahů ve vyhledávání v e-commerce na portálu G2
Zjistěte, jaké faktory ovlivňují vztahy mezi produkty. V níže uvedeném grafu naleznete informace o použitelnosti, kvalitě podpory a doporučeních.
- Personalizované vyhledávání
- Personalizované vyhledávání
- Kvalita podpory
- Další faktory
-
Personalizované vyhledávání: 3.29
-
Personalizované vyhledávání: 1.43
-
Kvalita podpory: 3.34
-
Další faktory: 1.71
-
Personalizované vyhledávání: 3.43
-
Personalizované vyhledávání: 1.43
-
Kvalita podpory: 3.4
-
Další faktory: 1.25
-
Personalizované vyhledávání: 3.29
-
Personalizované vyhledávání: 1.36
-
Kvalita podpory: 3.27
-
Další faktory: 1.45
-
Personalizované vyhledávání: 3.22
-
Personalizované vyhledávání: 1.29
-
Kvalita podpory: 3.1
-
Další faktory: 1.67
-
Personalizované vyhledávání: 3.39
-
Personalizované vyhledávání: 1.41
-
Kvalita podpory: 3.47
-
Další faktory: 0.75
Jak implementovat personalizované vyhledávání
Personalizace vyhledávání může být složitá, ale to už neplatí! S Luigi’s Boxem to zvládnete pouze pomocí několika jednoduchých kroků:
- Synchronizujte svou produktovou databázi s naším vyhledávacím indexem.
- Implementujte nástroj analytiku vyhledávání od Luigi's Boxu a umožněte učení s vašimi webovými stránkami.
- Udělejte si pohodlí a o spuštění vyhledávání se postará náš integrační tým.
Luigi's Box je kompatibilní s jakýmkoliv webem
Existují tři způsoby, jak vložit produktová data do Luigi’s Box.
Personalizujte své vyhledávání s Luigi's Boxem
S nástrojem Luigi's Box Search můžete svým zákazníkům umožnit prozkoumat váš obsah prostřednictvím relevantního vyhledávání, které:
Toleruje překlepy a rozpoznává synonyma, která souvisejí s vašimi produkty
Zlepšuje jejich zkušenost z nákupu díky personalizaci a hlasovému vyhledávání
Poskytuje efektivní mechanismy filtrování a výsledky pomocí umělé inteligence
Zobrazí jim správnou kategorii, značku nebo produkt od prvního stisknutí klávesy
Časté otázky
Co je personalizované vyhledávání?
Personalizované vyhledávání zobrazuje výsledky, které nejsou založeny pouze na typických kritériích (jako je relevance obsahu ke klíčovému slovu), ale také na údajích, které má vyhledávač o dané osobě v daném okamžiku k dispozici, jako je její zeměpisná poloha, předchozí vyhledávání nebo záměr.
Proč je personalizované vyhledávání pro e-shopy důležité?
Jaký je rozdíl mezi standardním a personalizovaným vyhledáváním?
Standardně nastavené vyhledávání se obvykle spoléhá na sémantické vyhledávání, kdy vyhledávač hledá doslovné shody slov dotazu nebo jejich variant, aniž by chápal celkový význam dotazu. Obecné vyhledávání zobrazuje všem uživatelům identické výsledky vyhledávání na identické dotazy bez ohledu na různé zájmy a informační potřeby uživatelů.
Personalizované vyhledávání naproti tomu poskytuje výsledky přizpůsobené konkrétně zájmům jednotlivce, protože bere v úvahu informace o něm nad rámec toho, co zadává do vyhledávacího pole. Pro každý dotaz může personalizované vyhledávání zobrazit různým jednotlivcům různé výsledky vyhledávání. Případně může pro každého jednotlivce řadit výsledky vyhledávání odlišně na základě jeho preferencí, zájmů a informačních potřeb.
Jak lze vyhledávání personalizovat?
Personalizace vyhledávání zahrnuje několik různých faktorů, které umožňují poskytovat personalizované výsledky. Google například při personalizovaném vyhledávání využívá historii prohlížeče, záložky, polohu uživatele a údaje z různých služeb Google. Webové stránky, které uživatel často navštěvuje, se obvykle umístí na vyšší pozici na stránce výsledků vyhledávání Google.
Za jak dlouho se projeví efekt personalizace?
Funkce Luigi’s Box Search se projeví okamžitě po spuštění, protože skutečný záměr zohledňujeme téměř v reálném čase. Kvalita personalizace se v průběhu času postupně zvyšuje, protože se systematicky shromažďuje a zohledňuje dlouhodobá historie uživatele.