- Co jsou metriky vyhledávání pro elektronické obchody?
- Metriky vyhledávání v elektronickém obchodování, které byste měli vzít v potaz
- 1. Míra odchodů z vyhledávání
- 2. Míra vyhledávání bez výsledků
- 3. Míra konverze
- 4. Míra okamžitého opuštění
- 5. Míra prokliku (CTR)
- Další metriky, které se vyplatí sledovat
- č. 1 Průměrná hodnota objednávky
- č. 2 Míra udržení zákazníka
- č. 3 Míra opuštění nákupního košíku
- č. 4 Celoživotní hodnota zákazníka
- č. 5 Mobilní konverzní poměry
- Osvědčené postupy pro zlepšení metrik vyhledávání pro elektronické obchody
- Implementujte našeptávač, abyste se vyhli překlepům
- Poskytněte ve svém vyhledávacím poli filtry, abyste nabídli relevantní produkty
- Použijte k pohodlnému vyhledávání produktů hlasové vyhledávání
- Zobrazte položky, jež by se vašim zákazníkům mohly líbit
- Investujte do pokročilého internetového vyhledávače, který dokáže analyzovat údaje
- Metriky vyhledávání v elektronickém obchodu ve zkratce
Některé metriky pro elektonické obchodování se skutečně vyplatí sledovat. Jsou vynikajícími identifikátory toho, co můžete na své stránce zlepšit, a ukazují vám skutečnou výkonnost vašeho podnikání.
Už jste někdy slyšeli o míře odchodů ze stránky, míře okamžitého opuštění, průměrné míře konverze nebo klíčových ukazatelích výkonnosti? Pokud ne, žádný strach! Vysvětlíme vám to.
Všechny podrobnosti naleznete v dnešním článku.
Ale nejdřív…
Pojďme se podívat na definice metrik pro e-commerce, abychom pochopili, jak fungují.
Co jsou metriky vyhledávání pro elektronické obchody?
Jsou to metriky, které ukazují, jak spotřebitelé interagují s vaším obchodem. Díky těmto metrikám můžete analyzovat data, pochopit, jak se lidé chovají během online nakupování, a provést vylepšení (například v marketingové strategii), která povedou k vyšším prodejům a přemění potenciální zákazníky na spokojené zákazníky.
Existuje několik různých metrik vyhledávání v e-commerce, které lze k měření účinnosti funkce vyhledávání na vašich webových stránkách použít.
Například:
- počet uskutečněných vyhledávání,
- průměrný čas strávený u každého vyhledávání,
- procento vyhledávání, které skončilo nákupem.
Podívejte se, co metriky jsou, a proč se vyplatí je sledovat!
Metriky vyhledávání v elektronickém obchodování, které byste měli vzít v potaz
1. Míra odchodů z vyhledávání
Míra odchodů se vztahuje k procentu návštěvníků, kteří po uskutečněném vyhledávání opustili stránku.
Uživatel například hledal tričko a prohlédl si několik triček, která máte v nabídce. Ale žádné z nich ho neuspokojilo, takže vaši stránku opustil, aby hledal někde jinde.
To vám může dát vhled do toho, jak relevantní je obsah vašeho e-shopu ve vztahu k tomu, co lidé hledají. Vysoká míra odchodů může znamenat, že lidé váš obsah nepovažují za užitečný, takže odcházejí. To může vést k menší návštěvnosti a nižším konverzím vašich stránek.
Pokud je naopak vaše míra odchodů nízká, znamená to, že návštěvníci našli, co hledali.
Jak vypočítat míru odchodů z vyhledávání?
Počet odchodů ÷ počet zobrazení stránky = míra odchodů x 100%
2. Míra vyhledávání bez výsledků
„Žádné výsledky vyhledávání“ nebo „0 nalezených položek“ se objeví, když interní vyhledávací nástroje na stránce nemůžou najít žádný obsah pro to, co uživatel hledal. Přestože se téměř nestává, abyste „žádné výsedky“ viděli při vyhledávání na stránkách Google, Bing nebo Yahoo, při interním vyhledávání v e-shopech se to stát může.
Přitom tam velmi často produkty nebo obsah, které uživatel hledá, jsou. Tak proč se neukážou žádné výsledky? Zde jsou možné důvody:
- vyhledávání na stránce není pro vyhledání služeb nebo produktů dobře optimalizované,
- ve vyhledávaném pojmu je chyba,
- vyhledávací nástroj nemá funkci automatických oprav.
Když se návštěvníkovi nezobrazí žádné výsledky, pravděpodobně vaši stránku opustí a bude hledat produkt někde jinde. Proto je důležité sledovat, zda k takovýmto výsledkům dochází. Pokud ano, měli byste reagovat, abyste tomu do budoucna zabránili, například implementací vyhledávacího nástroje s našeptávačem a návrhmi vyhledávacích dotazů.
3. Míra konverze
Konverze nemusí nutně znamenat, že zákazník u vás zakoupí produkt. Může to tak být, a je to skvělý příklad konverze, ale konverze může být také:
- souhlas s odebíráním newsletteru,
- vytvoření účtu,
- kliknutí na reklamu
a další akce, které považujete za cenné pro vaše podnikání. Nezaměňujte tedy míru nákupů s mírou konverze, protože to můžou být dvě různá měření.
Čím vyšší míra konverze, tím lépe. Znamená to, že váš obsah nebo marketingové úsilí mají úspěch, a že míra spokojenosti zákazníků je pravděpodobně vysoká.
Vytvořili jste například newsletter a po měsíci se k odběru přihlásilo 120 lidí, což vám může připadat jako dobré číslo. Avšak pokud se podívate z větší perspektivy, uvidíte, kolika lidem se zobrazila výzva k odběru. Pokud to bylo 120 000 lidí, znamená to, že se přihlásilo jen 1 %. V takovém případě je nutné se vrátit a zjistit, kde se stala chyba.
Jak vypočítat míru konverze?
Počet lidí, kteří vykonali konverzi ÷ celkové množství návštěvníků stránek = míra konverze x 100%
4. Míra okamžitého opuštění
Někteří lidé zaměňují míru okamžitého opuštění s odchodem po vyhledávání. Míra okamžitého opuštění je míra toho, kolik návštěvníků opustí váš web ihned po té, co na něj vstoupili. Znamená to, že jej opustí ihned, protože na něj například vstoupili omylem a chtějí se vrátit k výsledku vyhledávání na Google.
Návštěvník například klikl na webovou stránku, ale hned si všiml, že to není stránka, kterou hledal, tak odejde. Nepodívá se na žádné další stránky na vašem webu. Neprohlíží si nic dalšího.
A to je hlavní rozdíl. Návštěvníci opouští stejnou stránku, na kterou vstoupili – mají na vašem webu jednostránkovou relaci.
Jak vypočítat míru okamžitého opuštění?
Počet jednostránkových relací ÷ počet všech relací na vašem webu = míra okamžitého opuštění x 100%
5. Míra prokliku (CTR)
Míra prokliku, označovaná také anglickou zkratkou CTR (click-through rate), je poměr uživatelů, kteří klikli na nějaký odkaz nebo tlačítko call to action (česky výzva k akci) k celkovému počtu lidí, kteří viděli určitou stránku. Je to zásadní metrika pro to, abyste viděli, jak efektivní je vaše marketingová snaha a zda vede lidi k akci. (Jako Google Ads kampaň – je zde důležitý zdroj návštěvnosti)
Uživatel chce například koupit boty vhodné na běh po horách. Dá do vyhledávače „boty na běh po horách“, takže je velká pravděpodobnost, že klikne na reklamu (a ne na organické vyhledávání) s meta popisem, který říká, že tam najde tuto konkrétní obuv.
Pokud máte CTR nízké, znamená to, že lidé mají malý zájem o to, co nabízíte nebo že nerozumějí vašim výzvám k akci (anglicky CTA, například přihlašte se pro bezplatnou zkušební verzi). Pro zlepšení výsledků musíte určit, kde je chyba, abyste mohli udělat změny a zlepšit si výsledky.
Jak vypočítat míru prokliku?
Počet kliknutí na vaši reklamu ÷ počet zobrazení reklamy = míra prokliku x 100%
💡 Organická návštěvnost je návštěvnost tvořená lidmi, kteří našli vaši stránku ve vyhledávači Google, ale ne pomocí Google Ads kampaně. Díky porovnávání zdrojů návštěvnosti můžete vidět, jak si vaše kampaně vedou.
Další metriky, které se vyplatí sledovat
č. 1 Průměrná hodnota objednávky
Jedná se o metriku, která měří průměrné množství peněz utracené za jednu transakci. Sledování této metriky vám pomůže v zásadních obchodních rozhodnutích, jako jsou výdaje na reklamu, vzhled obchodu nebo ceny.
Nízká průměrná hodnota objednávky znamená, že zákazníci preferují menší nákupy.
Pro její zvýšení musíte zákazníky motivovat, aby koupili víc produktů, než zamýšleli, nebo je přesvědčit, aby koupili dražší zboží.
Vynikajícím nástrojem je proto například zobrazení doporučení, jež můžou být pro zákazníka užitečná: doporučené výrobky, produkty podobné těm, které hledali, ale s více funkcemi. Případně poštovné zdarma při vyšší hodnotě objednávky.
Jak vypočítat průměrnou hodnotu objednávky?
Celková tržba ÷ počet objednávek = průměrná hodnota objednávky x 100%
č. 2 Míra udržení zákazníka
Míra udržení zákazníka společnosti je počet zákazníků, kteří s vámi opakovaně obchodují po určité časové období.
Pro podnikání je to zásadní metrika, protože poskytuje přehled o tom, jak jsou zákazníci spokojeni s vašimi produkty, a zda byste neměli pro zlepšení pocitů zákazníků něco dělat. Pomůže vám identifikovat, co můžete vylepšit, aby se k vám zákazníci vraceli.
Pokud je míra udržení zákazníka vysoká, znamená to, že jsou zákazníci s vašimi službami nebo zbožím spokojeni, a jsou tak udržitelným zdrojem příjmů.
Pokud například prodáváte oblečení a vidíte, že 100 návštěvníků stránky u vás nakoupilo, zatímco počet interakcí na stránce byl 2000, je váš konverzní poměr 5 %.
Jak vypočítat míru udržení zákazníka?
Počet konverzí ÷ celkový počet interakcí, jež můžete sledovat ke konverzi během stejného času = míra udržení x 100%
č. 3 Míra opuštění nákupního košíku
Míra opuštění nákupného košíku znamená, že zákazník přidá položky do košíku, přejde k procesu placení, ale vzdá to a transakci nedokončí. Výsledkem je, že zákazník opustí všechny položky, jež do košíku vložil.
Uživatel u vás například vybral položky ve správné velikosti, dal si je do košíku a zamířil do pokladny. Systém placení byl však příliš komplikovaný, což jej otrávilo a transakci nedokončil.
Jak vypočítat míru opuštění nákupního košíku?
Celkový počet dokončených transakcí ÷ počet započnutých transakcí = míra opuštění košíku x 100%
č. 4 Celoživotní hodnota zákazníka
Jedná se o metriku, která měří celkový zisk generovaný jedním zákazníkem. Jinak řečeno, umožňuje vám odhadnout, kolik peněz u vás zákazník utratí od chvíle, kdy se stal vaším zákazníkem, do okamžiku, kdy u vás přestane nakupovat.
Pomocí těchto informací můžete odhadnout, jak dlouho s vámi zákazník zůstane, a kolik peněz za tu dobu utratí. Díky tomu se můžete rozhodnout, kam zacílíte svou marketingovou snahu a do kterých zákazníků se vyplatí investovat.
Pokud jste například určili, že celoživotní hodnota zákazníka je 1000 Kč, zbankrotujete pokud do jeho udržení investujete 10 000 Kč. Tato metrika vám pomůže určit, kolik můžete utratit za aktivity na přilákání nových zákazníků.
Jak vypočítat celoživotní hodnotu zákazníka?
(Průměrná výška nákupu x počet nákupů) ÷ průměrný čas zachování = celoživotní hodota zákazníka
💡 Věděli jste, že náklady na získání zákazníka bývají o mnoho vyšší než náklady na jeho udržení ?
Náklady na získání zákazníka jsou prostředky, jež vynaložíte na získání nového zákazníka.
Náklady na udržení zákazníka jsou prostředky, jež utratíte, abyste si ho udrželi.
č. 5 Mobilní konverzní poměry
Pro hodnocení zkušeností s nakupováním prostřednictvím mobilu je zásadní sledovat mobilní konverzní poměry.
Pokud například zjistíte, že vaši zákazníci preferují nákup na mobilním zařízení nebo že se počet mobilních uživatelů zvyšuje, znamená to, že je čas zaměřit se na to, aby bylo nakupování pomocí mobilu pro vaše zákazníky ještě příjemnější.
Pokud u vás naopak velmi málo lidí nakupuje prostřednictvím mobilu, možná, že narazili na nějaké překážky, které byste měli zkontrolovat.
Jak vypočítat mobilní konverzní poměr?
Počet uživatelů, kteří vykonali akci přes mobil ÷ celkový počet uživatelů = mobilní konverzní poměr x 100%
zdroj obrázku: RawPixel
Tyto metriky vám pomůžou kípe pochopit, co se děje ve vašem e-shopu.
Jsou také klíčovými indikátory výkonosti vašeho elektronického obchodu. Můžou vám pomoci měřit a sledovat zlepšení v různých odvětvích vašeho podnikání, od prodeje a marketingu po spokojenost zákazníků a jejich uchování. Pravidelným sledováním klíčových ukazatelů můžete identifikovat oblasti, které potřebují vylepšit, a udělat nezbytné změny, aby se vaše podnikání neustále posouvalo dopředu.
💡 Recenze produktů a průměrný výnos jsou jedněmi z nejdůležitějších ukazatelů v e-commerce.
Je však důležité připomenout, že vše záleží od vašeho online podnikání, od toho, jaké produkty prodáváte, a jaká je vaše cílová skupina. Jedna společnost může mít ze zlepšení určitých metrik zisk, jiná ho mít nemusí.
I přes to však existuje několik osvědčených způsobů, které fungují pro každého a díky kterým bude vaše podnikání prosperovat! Pojďme se na ně podívat.
Osvědčené postupy pro zlepšení metrik vyhledávání pro elektronické obchody
Pro vylepšení metrik vyhledávání pro váš e-shop můžete udělat několik věcí. Pojďme zjistit, jestli je všechny znáte.
Implementujte našeptávač, abyste se vyhli překlepům
Tato skvělá funkce od Luigi’s Box zlepší zážitek z vyhledávání díky:
- rychlému nalezení produktů,
- žádným problémům způsobených překlepy, synonymy, diakritikou,
- zobrazením produktů ještě před dokončením psaní.
Když návštěvník začne psát vyhledávací dotaz, našeptávač mu nabídne odpovídající pojmy a fráze na základě toho, co ostatní uživatelé internetu v minulosti hledali. Tato funkce může být užitečná pro ty, co neví přesně, co hledají, nebo chtějí prozkoumat více možností.
Díky tomu, že eliminuje nutnost zadání dlouhého dotazu do vyhledávacího pole, šetří čas.
Poskytněte ve svém vyhledávacím poli filtry, abyste nabídli relevantní produkty
Filtry jsou skvělé, protože pomáhají nakupujícím najít produkty mnohem rychleji. Díky funkci vyhledávání, jako je pokročilé filtrování uživatelského rozhraní nebo dynamické filtry (které Luigi’s Box nabízí), mohou online nakupující snadno vše najít a ihned získat relevantní výsledky.
Použijte k pohodlnému vyhledávání produktů hlasové vyhledávání
Uživatel může svůj požadavek jednoduše vyslovit do mikrofonu svého zařízení a ihned získat výsledky. Hlasové vyhledávání je pro vaše zákazníky pohodlné zejména na cestách. A ano, Luigi’s Box tuto funkci nabízí. S hlasovým vyhledáváním můžete nabídnout ještě lepší zážitky z vyhledávání.
📰 Přečtěte si více a zlepšete zkušenosti zákazníků: Hlasové vyhledávání pro elektronické obchody
Zobrazte položky, jež by se vašim zákazníkům mohly líbit
S Luigi’s Box Recommender můžete ve svém obchodě jednoduše vytvářet doporučení. Díky umělé inteligenci náš nástroj upřednostňuje pouze relevantní výsledky založené na chování zákazníka online a individuálních preferencích. Díky tomu můžete zvýšit průměrnou hodnotu objednávky a konverzní poměr.
Investujte do pokročilého internetového vyhledávače, který dokáže analyzovat údaje
Nástroj, který používáte, vám musí poskytovat přehled o objemu vyhledávání, výkonnosti a dalších aspektech, které jsou pro vaše podnikání zásadní. S Luigi’s Box Analytics budete vědět:
- jestli vyhledávání vedlo ke konverzi,
- kolik nulových výsledků se vašim zákazníkům zobrazilo,
- který produkt je ve vašem obchodě nejpopulárnější
a mnohem víc!
Pokud chcete poznat Luigi’s Box v praxi, domluvte si předváděcí hovor.
Metriky vyhledávání v elektronickém obchodu ve zkratce
Klíčové ukazatele výkonnosti a metriky vyhledávání v e-shopech se vyplatí sledovat z řady důvodů. Také je důležité vědět, co znamenají a co dělat pro jejich zlepšení. Celkově vám mohou pomoci sledovat nákupní proces a urychlit jej.
S Luigi’s Box nabídnete zákazníkům lepší zkušenost a pomůžete svému podnikání dosáhnout ještě lepších výsledků. Proč čekat? Zaregistrujte se a získejte pro svůj e-shop lepší výsledky vyhledávání.