Kdyby nám před 10 lety někdo řekl, že budeme vyhledávat věci online pouhým vydáním příkazu inteligentnímu asistentovi v našem telefonu, pravděpodobně bychom tomu nevěřili. Nyní počet zařízení pro hlasové vyhledávání stále roste. Můžeme prohledávat internet prostřednictvím našeho hlasu v mobilních telefonech, notebooku, autech, chytrých reproduktorech a dokonce i v nositelné elektronice. Ať už si chceme prohlížet produkty nebo jen hledáme rychlou odpověď na otázku, hlasové vyhledávání je v současné době nejrychlejší a nejjednodušší způsob, jak to udělat.
Vyhledávání prostřednictvím hlasu se také stává stále populárnější v obchodu, zejména v odvětví elektronického obchodování, protože může pomoci e-shopům zlepšit uživatelskou zkušenost a spokojenost zákazníků a dát jim významnou konkurenční výhodu. Ovšem při implementaci technologie hlasového vyhledávání do svého businessu se značky potýkají s nejednou výzvou.
Jak můžete tyto problémy překonat a proč byste se o to vůbec měli pokoušet? A jak optimalizovat obsah vašich webstránek pro hlasové vyhledávání? V tomto článku vám řekneme vše, co potřebujete vědět.
Proč popularita hlasového vyhledávání roste?
První otázka – kvůli čemu přesně je hlasové vyhledávání tak populární? Jednoduše – je to pohodlí. Díky technologii rozpoznávání řeči mohou inteligentní asistenti lidské řeči porozumět a okamžitě provést potřebnou akci. A jelikož jsou dnes již standardní funkcí mobilních zařízení a nositelné elektroniky, můžeme použít hlasové vyhledávače k nalezení odpovědí na otázky nebo k provedení jednoduchých úkolů, ať už jsme kdekoli.
Zamyslete se nad tím: Již nemusíte používat běžné vyhledávací pole, zadávat dotaz a poté procházet desítky výsledků, kdykoli něco potřebujete. Místo toho stačí říct svému virtuálnímu asistentovi, co hledáte, a ten rychle najde produkt nebo informace, které potřebujete. Díky tomu je používání hlasových dotazů mnohem jednodušší a rychlejší než běžné vyhledávání. Jeden příkaz a dozvíme se vše, co chceme.
Ještě výhodnější je, že kvůli vyhledávání se již ani nemusíme dotýkat telefonu nebo klávesnice. Inteligentní asistent v našem telefonu nebo domácím zařízení potřebuje pouze hlasový příkaz a rozumí nám i z dálky, takže ho můžeme použít při vaření, uklízení, řízení, prostě kdykoliv, když máme zaměstnané ruce.
Hlasové vyhledávání nyní můžeme využít nejen při hledání informací, ale i při nakupování. Například Amazon Alexa má několik dovedností spojených s hlavními značkami supermarketů, prostřednictvím kterých mohou uživatelé procházet a přidávat produkty do svých nákupních košíků a objednávat je bez použití mobilní aplikace nebo internetového obchodu. Zkrácením času a úsilí, které uživatelé potřebují k nalezení a nákupu produktů, hlasové nakupování výrazně zvyšuje spokojenost zákazníků.
Pokud ještě nejste přesvědčeni, tyto statistiky vám ukážou, jak je hlasové vyhledávání skutečně výkonné:
- Odhaduje se, že v USA používá funkci hlasového vyhledávání přibližně 135,6 milionu lidí.
- Celosvětově je nainstalováno 320 milionů jednotek hlasových asistentů.
- 41 % dospělých používá hlasové vyhledávání alespoň jednou denně.
- Hlasové vyhledávání je nejpopulárnější metodou vyhledávání na mobilech.
- Počet lidí nakupujících prostřednictvím hlasových asistentů se v roce 2021 zvýšil o 69 %. Více než 40 % uživatelů hlasových asistentů inteligentních domácností také uvedlo, že hlasové vyhledávání pravidelně používají pro nakupování.
- V roce 2024 se očekává, že počet digitálních hlasových asistentů dosáhne počtu 8,4 miliardy, což znamená, že na celém světě bude více hlasových asistentů než lidí.
- 46 % uživatelů hlasového vyhledávání používá denně hlasové vyhledávání k tomu, aby našli místní firmu (prostřednictvím stránky mé firmy Google a podobné).
Nejčastější problémy s hlasovým vyhledáváním, které je třeba překonat
Uživatelé hlasových asistentů v současné době každý měsíc zadají 3,1 miliardy hlasových vyhledávacích příkazů. Chcete se objevit v jejich výsledcích vyhledávání? To se vsadíme. Než však budete moci výhody této technologie využívat, budete muset nejprve vyřešit několik problémů. Podívejme se nyní na některé z nich.
-
Ochrana soukromí
Ačkoli jsou hlasoví asistenti rozhodně pohodlní, jsou s nimi spojeny nemalé obavy o soukromí. Tato zařízení nejen shromažďují a ukládají spoustu informací o tom, co uživatelé hledali nebo co si koupili. V minulých letech tato zařízení také nahrávala a ukládala hlasové nahrávky hlasů uživatelů. A nebylo jasné, kdo měl k těmto nahrávkám přístup.
Když v roce 2019 vyšlo najevo, že Google a Amazon sdílejí zvukové záznamy ze zařízení Google Home a Amazon Echo svých zákazníků s dodavateli, byli lidé pochopitelně znepokojeni. Pokud by se jejich hlasová data dostala do špatných rukou, následky by byly nepředstavitelné.
Dalším problémem je, že zařízení mohou pasivně poslouchat telefonní hovory nebo domácí rozhovory a pak předat shromážděné informace obchodníkům. Pro někoho je to dostatečný důvod k tomu, aby se držel od hlasových zařízení nebo aplikací dál.
Pro zmírnění některých obav jsou nyní hlasové údaje klasifikovány jako biometrické informace a chráněny všemi hlavními zákony o ochraně soukromí. Obchodníci, kteří chtějí tuto technologii používat, musí těmto předpisům vyhovět. Avšak společnosti, které nabízejí nástroje pro rozpoznávání hlasu nebo vyhledávání, se snaží zákazníky ujistit, že jejich data jsou v bezpečí.
Google Assistant nyní například umožňuje uživatelům zvolit, zda mají být jejich vyhledávací data zařízením ukládána a shromažďována a dává jim možnost kdykoli svá data odstranit.
-
Nedorozumění při vyhledávání
Druhá věc, kvůli které se mnoho lidí obává používat technologii hlasového vyhledávání, je, že přestože se rychle zlepšuje, je tato technologie stále náchylná k chybám a nedorozuměním. Společnost Statista zjistila, že přesnost (nebo spíše její nedostatek) považuje za hlavní důvod, proč hlasové vyhledávání ještě není rozšířené, 73 % respondentů.
Mnoho aplikací má také problémy s porozuměním přízvukům nebo méně obvyklým jazykům. Ve studii Life Science Centre 79 % lidí přiznalo, že kvůli tomu, aby jim hlasový asistent rozuměl, mění svůj hlas. Společnost Statista také zjistila, že 66 % respondentů uvedlo problémy s rozpoznáváním dialektu nebo přízvuku jako primární důvod, proč si myslí, že tato technologie má stále velký prostor pro zlepšení.
V čem je problém? Algoritmy pro rozpoznávání hlasu rozumí pouze jazykům, dialektům a přízvukům, na které byly vyškoleny – a naučit umělou inteligenci rozpoznávat různé jazyky je náročná práce.
To se však pomalu spolu s rostoucími možnostmi hlasového vyhledávání mění: Google Assistant nyní rozumí 14 jazykům a 13 dialektům (včetně 6 anglických), zatímco Amazon Alexa podporuje 8 jazyků a 10 dialektů (včetně 5 anglických). Siri rozumí 21 jazykům, včetně čínštiny.