Pokud jde o nakupování online, žijeme ve velmi pohodlné době. Ať už si chceme koupit nový elektrický zubní kartáček, zimní bundu, nebo nový parfém, stačí pár kliknutí a zobrazí se nám tisíce produktů, které si můžeme koupit. Jenže jen málokterý nakupující na internetu je ochoten procházet seznamy výsledků čítající stovky nebo tisíce stránek. Pokud nenajdou požadované zboží na první stránce, ideálně nahoře, mohou odejít a hledat ho jinde.
Existuje způsob, jak zajistit, aby všichni vaši budoucí zákazníci našli rychle a snadno to, co potřebují, bez ohledu na to, co hledají? Samozřejmě, že ano – pomocí funkce řazení produktů, která uživatelům vašeho obchodu nabídne ty správné položky.
Přečtěte si, jak můžete ve svém e-shopu řazení produktů využít, abyste zlepšili nákupní zážitek svých budoucích zákazníků, pobídli je k nákupu daného produktu, a tím zvýšili rychlost prodeje.
Co je řazení produktů?
Řazení produktů označuje pořadí, ve kterém se produkty zobrazí na stránce s jejich výpisem. Nejrelevantnější položky pro daný vyhledávací dotaz se objeví v horní částí stránky s výsledky, zatímco ty, které plně neodpovídají kritériím daného vyhledávání, se zobrazí níže, aby zákazník mohl najít přesně to, co hledá.
Algoritmus pro výpis produktů funguje podobně jako u běžných vyhledávačů. Analyzuje informace, které má o daných produktech k dispozici, porovnává je s klíčovými slovy, vybírá produkty, které nejvíce odpovídají vyhledávacímu dotazu, a poté pomocí kritérií pro řazení produktů seřadí položky podle relevance.
A stejně jako se uživatelům příliš nechce procházet desítky stránek s výsledky vyhledávání na Google, jen málokterý návštěvník e-shopu je ochoten při nakupování procházet 15 nebo 20 stránek s výpisem produktů. V průměru 89 % spotřebitelů projde pouze první stránku výpisu produktů – a pokud na ní nenajdou nic, co by je zajímalo, prostě předpokládají, že obchod asi to, co hledají, nemá, a odejdou.
Proto je nyní stejně důležité pomáhat vyhledávačům lépe řadit produkty jako zvyšovat pozici obchodu v organickém vyhledávání Google – závisí na tom míra konverze a spokojenost zákazníků.
V našem dalším článku „Jak optimalizovat katalog produktů pro maximální efektivitu vyhledávání“ jsme přinesli několik dobrých tipů, jak můžete vyhledávačům usnadnit práci – například jak můžete využít recenze produktu pro posílení jeho pozice.
Jak se produkty řadí?
Kritéria pro řazení produktů, která jsou důležitá pro vyhledávače, jsou lehce odlišná od těch pro webové stránky, protože se liší i záměr hledajícího.
Řekněme, že chcete koupit nový vysavač, ale nevíte přesně, jak vybrat ten pravý. Asi nejspíš použijete Google a budete hledat články, které vám poradí, jak vybrat ten nejlepší vysavač. Až to zjistíte, navštívíte pravděpodobně nějaký e-shop, abyste se podívali na produkty, které odpovídají vašim požadavkům, porovnali hodnocení, přečetli si recenzi, a tak našli ten ideální model.
V zásadě tedy platí, že na googlujete, byste našli obecné informace, a jakmile víte, jaký typ produktu hledáte, použijete vyhledávač v e-shopu, abyste ho našli.
Proto musí algoritmy pro řazení produktů používat při analýze a řazení produktů trochu jiná kritéria:
- název a popis produktu,
- relevantní klíčová slova,
- kvalita obrázku,
- cena,
- úplnost popisu a výpisu,
- funkce,
- název značky,
- otázky zákazníků,
- video o produktu,
- specifikace (velikost, barva, rozměr, materiál a další),
- průměrné hodnocení produktu,
- recenze zákazníků (včetně negativních) a hodnocení produktu,
- počet prodejů.
V zásadě platí, že čím více informací vyhledávací algoritmus o produktu má, tím snadněji přiřadí správné položky ke správnému vyhledávacímu dotazu. Proto je velmi důležité zajistit, aby popis a název produktu používaly relevantní klíčová slova a aby popis obsahoval všechny informace, které mohou návštěvníci potřebovat.
Běžné vyhledávací nástroje však někdy zobrazují nerelevantní výsledky, protože se při jejich zobrazování zaměřují hlavně na klíčová slova v popisu produktu a na hledané výrazy. Navíc je pořadí ve výpisu produktů pro každého návštěvníka víceméně stejné, i když návštěvníci mohou hledat jiný typ stejného produktu.
Právě zde přicházejí ke slovu specializované nástroje pro vyhledávače zaměřené na e-shopy. Tyto nástroje se nezaměřují pouze na cílová klíčová slova použitá v názvech nebo popisech produktů, ale pro hodnocení používají více faktorů:
- Předpokládaný uživatelský záměr (takže lidé, kteří hledají konkrétní model telefonu, ve výsledcích uvidí nejprve modely telefonu spíš než telefony spolu s příslušenstvím – jeho nákupní záměr byl tedy uspokojen)
- Historie nákupů konkrétního zákazníka (například k zvýraznění zboží značky, kterou zákazník často volí)
- Počet prodejů (k umístění bestsellerů na přední pozice)
- Odpovídající vlastnosti produktu
- Jakákoliv vlastní pravidla pro řazení nastavená majiteli obchodu (např. odpovědi na otázky zákazníků).
Vyhledávače v e-shopech tak mohou „předvídat“, co přesně daný návštěvník hledá, a poté mu zobrazit položky, které ho s největší pravděpodobností zajímají. Ještě lepší však je, že mohou automaticky přizpůsobovat pořadí podle akcí, které návštěvníci na webu provádějí – například analýzou toho, na jaké kategorie produktů nebo položek návštěvníci klikali.
V důsledku toho se výběr produktů, který se zobrazí ve výsledcích vyhledávání, plně přizpůsobí očekáváním každého návštěvníka. Je tedy pravděpodobnější, že najde a zakoupí produkt, který odpovídá jeho nákupním záměrům a zvýší tak vaši míru konverze.
Jak mohou nástroje pro vyhledávání v e-shopech zlepšit řazení vašich produktů?
Ukazuje návštěvníkům relevantnější produkty
Bez ohledu na to, jaký produkt návštěvníci obchodu hledají, jsou si jisti jednou věcí – chtějí ho najít co nejrychleji. Jestliže však v seznamu výsledků uvidí věci, které jsou na hony vzdálené tomu, co hledají, může je to rychle odradit od prohlížení obchodu a rozhodování o nákupu.
Řekněme, že někdo hledá nový smartphone – má smysl mu ve výsledcích ukazovat desítky různých krytů a další příslušenství? Ne tak docela – teď chce telefon, příslušenství počká. Modely telefonů by se tedy měly ve výsledcích vyhledávání zobrazit na vyšších pozicích než příslušenství. Vyhledávače produktů však mohou na první stránce zobrazovat smartphony i příslušenství, pokud se klíčová slova v názvu a popisu produktu shodují. Zde skutečně záleží na míře přesnosti.
Vyhledávací nástroje pro e-commerce jsou však v této oblasti mnohem inovativnější. Protože mohou sledovat a analyzovat akce návštěvníka v obchodě, mohou zjistit, co přesně návštěvník obchodu hledá – a pak přizpůsobit řazení produktů jeho očekávání. Na stránce s výsledky vyhledávání se tak nahoře zobrazí přesně ty produkty, které budoucí zákazníci chtějí vidět, což jim usnadní rozhodování.
Šetří zákazníkům čas
Ve zprávě Feed Advisor 54 % uživatelů Amazonu přiznalo, že často kupují první produkt na stránce s výsledky vyhledávání na Amazonu. Proč? Vědí, jak funguje algoritmus řazení produktů Amazonu, a věří, že zboží, které je na prvním místě, bude nejvíce vyhovovat jejich potřebám. Nemusí proto dále hledat nebo porovnávat online recenze – spoléhají na to, že algoritmus vyhledávání pro ně již vybral ten nejlepší produkt.
Pomocí vyhledávacích nástrojů poháněných umělou inteligencí můžete takovou důvěru v správné řazení vybudovat i vy. Po analýze profilu zákazníka a jeho akcí v obchodě může algoritmus automaticky přizpůsobit pořadí každému návštěvníkovi – ti tak uvidí nahoře položku, která by měla nejvíce odpovídat jejich očekávání a nákupním záměrům.
Pro zákazníky to znamená, že nebudou muset procházet celý katalog produktů a porovnávat hodnocení deseti různých produktů – produkty, které nejlépe odpovídají jejich potřebám, uvidí na horních pozicích. Čím rychleji najdou produkt, který splňuje jejich požadavky, tím větší je pravděpodobnost, že vašemu obchodu budou důvěřovat a produkt zakoupí.
Zkracuje nákupní cestu (a riziko, že zákazníci váš obchod opustí)
Institut Baymard nedávno zjistil, že průměrná míra opuštění košíku je v e-shopech téměř 70 % (přesněji 69,9 %). V dalším průzkumu, tentokrát od společnosti Barilliance, bylo zjištěno, že míra opuštění košíku u mobilů a tabletů je ještě znepokojivější – 85 % u mobilů a 80 % u tabletů. Důvody? Pomalé stránky, dlouhé a komplikované objednávky, dodatečné náklady viditelné až u pokladen – a nemožnost najít požadovaný produkt mezi tisíci jinými.
Míru opuštění košíku však můžete trochu snížit vylepšením způsobu, jakým funguje řazení produktů. Díky přizpůsobenému pořadí můžete návštěvníkům zobrazovat položky, na které s největší pravděpodobností kliknou, a průběžně je aktualizovat podle toho, jaké akce návštěvníci provedou. Pokud například máte tři různé návštěvníky, kteří hledají zimní kabáty, může se každému z nich zobrazit samostatná stránka s výsledky vyhledávání podle toho, na jaké kategorie produktů nebo položky klikli dříve. Zase je to o míře přesnosti! Čím méně času jim zabere vyhledání položek odpovídajících jejich požadavkům, tím spíše můžete počítat s tím, že kliknou na tlačítko „Koupit“.
To může být užitečné zejména pro nalákání zákazníků, kteří nakupují impulzivně, protože čím méně času jim zabere najít něco, co chtějí, a projít pokladnou, tím větší je pravděpodobnost, že nákup dokončí.
Zvyšuje vaše příjmy
A v neposlední řadě může úprava způsobu, jakým vyhledávač řadí produkty v obchodě, zvýšit vaše příjmy hned několika způsoby.
Prvním z nich je personalizace stránek s výsledky vyhledávání pro každého návštěvníka, což může mít obrovský vliv na uživatelskou zkušenost a rychlost prodeje. Místo toho, aby návštěvníci museli procházet více stránek nebo měnit své vyhledávací výrazy, aby našli ty správné produkty, mohou vidět „pro mě nejlepší“ položky úplně nahoře v seznamu výsledků. Díky tomu mají návštěvníci pocit, že dokonale rozumíte jejich potřebám, a je tak pravděpodobnější, že u vás nakoupí. Šťastnější zákazníci = větší pravděpodobnost, že se do vašeho obchodu vrátí = větší prodeje.
Existuje však i několik dalších způsobů, jak můžete díky řazení produktů zvýšit tržby svého obchodu:
- Promoting specific product categories or brands inside relevant results pages (for example, seasonal products) to boost sales of those.
- Giving customers a great shopping experience and thus convincing them to return to your store – help them get to their desired products more efficiently without the need for endless scrolling through several of pages and place the right products for them right at the front.
- Using the information from the search engines to create personalized product recommendations boxes to raise the average order value
As the product search and Google SEO criteria overlap in many places, improving your product descriptions and keywords can also give you a better position in Google search rankings. That way, you can boost your visibility in organic search results, giving you more external traffic and possibly more organic sales.
- Propagace konkrétních kategorií produktů nebo značek na příslušných stránkách s výsledky (například u sezónních produktů) s cílem zvýšit jejich prodej.
- Poskytněte zákazníkům skvělý zážitek z nakupování a přesvědčte je tak, aby se do vašeho obchodu vraceli – pomozte jim najít požadované produkty efektivněji bez nutnosti nekonečného procházení mnoha stránek a umístěte pro ně ty správné produkty hned na začátek.
- Využití informací z vyhledávačů k vytvoření personalizovaných boxů s doporučenými produkty a zvýšení průměrné hodnoty objednávky.
Vzhledem k tomu, že se kritéria vyhledávání produktů a SEO pro Google na mnoha místech překrývají, může vám zlepšení popisů produktů a klíčových slov zajistit také lepší pozici v pořadí vyhledávání Google. Tímto způsobem můžete zvýšit svou viditelnost ve výsledcích organického vyhledávání, což vám zajistí větší externí návštěvnost a případně i větší organické prodeje.
Jak může Luigi’s Box zlepšit a personalizovat vaše řazení produktů?
Pokud chcete vylepšit způsob, jakým vyhledávač řadí produkty ve vašem e-shopu, abyste návštěvníkům pomohli najít ty správné produkty, můžete udělat několik věcí. Jednou z nich je průzkum a optimalizace cílových klíčových slov. Pokud se podíváte na fráze a slova, které návštěvníci nejvíce používají, aby našli požadované produkty, mělo by vám to usnadnit najít ta nejpřesnější klíčová slova pro každý produkt. Doplňte popisy produktů, přidejte kvalitní fotografie a ukažte relevantní recenze zákazníků, protože i to pomůže vyhledávačům řadit produkty lépe.
Chcete-li si všechny tyto úkoly usnadnit a zrychlit, neváhejte se obrátit na Luigi’s Box!
Tato platforma vám může pomoci zlepšit zákaznickou zkušenost s vyhledáváním na vašich stránkách následujícími způsoby:
- Předvídá záměry návštěvníků při hledání a nákupu a automaticky pro ně vytváří personalizované stránky s nabídkou produktů.
- Aktualizuje pořadí na základě historie předchozích nákupů návštěvníků a jejich chování v obchodě.
- Rozpoznává a opravuje překlepy v názvech, a vede tak návštěvníky ke správným produktům.
- Umožňuje nastavit vlastní pravidla řazení (například pro propagaci sezónních produktů).
- Zobrazuje každému návštěvníkovi doporučené produkty na míru.
Díky těmto funkcím můžete návštěvníkům svého obchodu usnadnit nalezení toho, co hledají, během několika sekund. Vzhledem k tomu, že hodnocení produktů a výpisy vyhledávání budou aktualizovány v reálném čase, můžete si být jisti, že vaši návštěvníci najdou na prvních místech výsledků vždy ty nejrelevantnější produkty.
Analytické nástroje vám navíc mohou poskytnout spoustu dat, která můžete využít k dalšímu rozvoji svého e-shopu:
- Nejčastěji používané vyhledávací fráze, takže můžete objevit a přidat relevantní klíčová slova do popisů svých produktů.
- Nejpoužívanější relevantní klíčová slova a produkty
- Vyhledávání s vysokou mírou odchodů
- Průměrná míra prokliku
- a další
Tímto způsobem můžete zjistit, jak byste svůj obchod mohli optimalizovat, abyste do něj přivedli ještě více zákazníků – a zvýšili tak své tržby.
Závěr
Vzhledem k tomu, že e-shopy často nabízejí tisíce položek, je nezbytné pomoci uživatelům najít ty správné, aniž by museli procházet mnoho stránek, pokud chcete, aby se k vám vrátili a znovu nakoupili. Právě to je úkolem řazení produktů – umístit správné produkty na přední místa, kde je návštěvníci snadno najdou. A pokud zkombinujete ty nejlepší tipy na řazení s Luigi’s Boxem, můžete své zákazníky ke správnému produktu dovést během chvilky.
Pořadí produktů můžete nastavit libovolným způsobem a vyhledávací algoritmus Luigi’s Boxu pak přiřadí správné položky správným návštěvníkům a vytvoří pro každého z nich personalizovaný seznam výsledků. Méně času stráveného hledáním = spokojenější zákazníci, kteří rádi nakoupí = více prodejů pro vás. A to je přesně to, co chcete, že?