Navigace a její prvky
V ideálním světě by každý uživatel začal na domovské stránce a následoval plánovanou cestu ke konverzi.
Realita je však zcela jiná a uživatelé mohou navštívit jakoukoliv stránku na webu. Domovská stránka je zřídkakdy tou nejnavštěvovanější. Pokud se podíváme na rozložení celkové (100%) návštěvnosti v internetovém obchodě, pouze asi 30 % návštěv by připadlo na samotnou domovskou stránku a zbylých 70 % návštěv na stránky ostatní (kategorie, produkty, kontakty apod.). Efektivně navržená navigace a všechny její prvky hrají v cestě uživatele na webové stránce nebo v internetovém obchodě ústřední roli. Z tohoto důvodu je nutné pochopit souvislost navigace a jejích prvků s uživatelskou zkušeností.
Jednotlivé části efektivní navigace by měly:
- být viditelné,
- ukazovat aktuální pozici uživatele na webu,
- být schopny uživatele nasměrovat,
- snadno se používat.
Základní části navigace
Navigační menu
Hlavní navigaci na webové stránce nebo v e-shopu si uživatelé obvykle představují jako horizontální menu v horní části stránky – v záhlaví. Základní výhodou tohoto typu navigace je, že odpovídá tomu, jak si uživatelé webové stránky prohlížejí – shora dolů, zleva doprava. Je to dobré řešení pro navigační menu nebo navigaci obecně, například pro služby nebo základní kategorie produktů.
💡 Praktická rada:
Ještě lepší verzí standardní funkce sticky header je semi-sticky header, který se (opět) zobrazí v horní části stránky pouze tehdy, když uživatel začne rolovat nahoru. Poskytuje víc místa pro zobrazení obsahu (zejména na mobilních zařízeních) a snadno zobrazuje potřebné nástroje, když je uživatelé potřebují.
Domovská stránka a logo
Jednou z mála věcí, na které se uživatelé mohou spolehnout, je, že každý web má domovskou (úvodní) stránku, kterou lze považovat za hlavní výchozí bod, který poskytuje informace a úvod k tomu, co uživatel na webu najde. Získání těchto informací má význam zejména pro návštěvníky, kteří na web vstoupí z organického vyhledávání nebo reklamy a přejdou přímo na další stránky na nižší úrovni. Ti pak obvykle chtějí navštívit úvodní stránku, aby zjistili, co mohou na webu vidět a jaký typ stránek se na něm nachází. Pokud začnete sledovat chování uživatelů, zjistíte, že se na domovskou stránku často vracejí, když zabloudí, dokončí prohlížení webu nebo je zajímají další informace o obchodě.
💡 Praktická rada:
Při sledování chování uživatelů v e-shopu (např. sledováním pohybů myši) si pravděpodobně všimnete, že uživatelé mají tendenci používat šipku zpět v prohlížeči, místo aby se vrátili do nadřazené kategorie.
Tuto znalost můžete využít a umístit vlastní šipku zpět do postranního panelu s podkategoriemi, abyste zákazníkům usnadnili procházení vaší stránky.
Zápatí stránky
Spodní část každé webové stránky nebo internetového obchodu se nazývá zápatí. V závislosti na typu obsahu mají obvykle různou podobu. Tento užitečný prostor je však již při plánování designu webových stránek často podceňován. Předpokládáme totiž, že uživatelé spodní části stránky velkou pozornost nevěnují. Ve skutečnosti je tomu přesně naopak. Tento prvek proto často nevyužívá svůj potenciál. Pokud se uživatel dostane až na konec vašich stránek, pravděpodobně ho váš obsah zajímá.
Na zápatí stránky uživatelé obvykle zavítají například tehdy, když jsou s návštěvou stránky hotovi (čtou článek nebo hledají další obsah), nebo na zápatí rolují záměrně, protože očekávají nějaké konkrétní informace, například kontaktní údaje.
💡 Praktická rada:
Drobečková navigace nám přesně říká, kde a jak hluboko ve struktuře webu se nacházíme. Jednotlivé položky drobečkové navigace musí být vždy klikatelné a musí poskytovat možnost postupovat podle hierarchie webu. Pokud chcete zlepšit uživatelskou zkušenost, umožněte návštěvníkům zobrazit další kategorie na stejné úrovni hierarchie. Získají tak více možností, jak objevit nový obsah.
Tlačítka a odkazy
Tlačítka a hypertextové odkazy jsou běžné navigační prvky, se kterými se uživatel setkává všude. Otázkou však zůstává, zda víme, které z nich použít a kdy je použít. Tlačítka obvykle jasně definují akce, které uživatele provedou webem, nebo ho navedou k určitému cíli (konverzi).
Zjednodušeně bychom mohli říci, že tlačítka definují akce, které nějakým způsobem ovlivňují samotný web nebo e-shop. Tlačítka jsou například určena k vytvoření uživatelského účtu, odeslání objednávky, potvrzení transakce apod. Naopak odkazy se používají pro méně významné akce, které neovlivňují chování webu a plní především navigační úlohu.
Navigace na webu by měla minimalizovat potřebu interakce, tj. úsilí, které musí uživatelé při používání webu vynaložit. Existují dva dobré důvody, proč omezit počet položek na nejvyšší úrovni navigace:
- Umožní to uživatelům lépe porozumět navigačnímu rozhraní. Čím více položek v navigaci máte, tím obtížnější je pro uživatele zapamatovat si a zpracovat informace.
- Jednoduchá a přehledná navigace s menším počtem položek má pozitivní vliv na optimalizaci pro vyhledávače.
💡 Praktická rada:
Při navrhování navigace a vybírání položek na nejvyšší úrovni, byste měli zvážit zvyklosti a potřeby uživatelů webových stránek. Jde například o možnost návratu na domovskou stránku odkudkoliv kliknutím na logo.
Jak jsme ale zmínili, ne každý uživatel očekává, že je možné se na domovskou stránku kliknutím na logo vrátit. Je tedy vhodné přidat do hlavní navigace položku „Domů“. Dalším důležitým prvkem v navigaci jsou kontaktní údaje, které často patří k nejnavštěvovanějším stránkám.
Návštěvníci je často navštíví, aby si ověřili důvěryhodnost obchodu nebo společnosti a zjistili, kde má sídlo, jestli má kamenné prodejny a jestli jsou případně blízko.
Zachovejte přehlednou strukturu
Rozhodující je nejen počet položek v navigaci, ale také jejich pořadí. Při navrhování navigace má smysl řadit položky podle priority. Postupujte od nejvyšší po nejnižší prioritu. Berte však v úvahu také tzv. Serial-position effect, podle kterého jsou nejzapamatovatelnější položky, které se nacházejí na začátku a na konci (náš mozek je zvládá lépe než položky uprostřed navigace). Proto se pro uživatele stávají důležitějšími položky na začátku a na konci navigace.
Nezapomínejte na vyhledávání
Vyhledávání je jedním z nejdůležitějších prvků navigace. Uživatelé očekávají, že bude umístěno právě v blízkosti hlavní navigace, kde slouží jako sekundární navigační prvek. Pokud vyhledávání skryjete nebo umístíte na nevhodné místo, můžete přijít o značnou část příjmů. Až 40 % návštěvníků používá vyhledávání na hlavní stránce, a to jsou většinou uživatelé, kteří vědí, co chtějí, a jsou rozhodnuti nakoupit.
Takové rozvržení vám navíc umožní využít efektivněji prostor, abyste mohli například zobrazovat produkty nebo kategorie, a zlepšuje tak zákaznickou zkušenost (víc prostoru pro položky, jasná struktura a hierarchie).
Jak navrhnout efektivní navigaci
Je důležité si uvědomit, že s návrhem navigace můžete začít až po vytvoření jasné informační architektury. Ta tvoří základ pro veškerou navigaci a navigační prvky na webu nebo v internetovém obchodě. Jediné, na co se musíte zaměřit, je, aby byla co nejsnadněji použitelná.
Používání navigace uživateli lze efektivně vyhodnocovat pomocí nástrojů, jako jsou Hotjar, Smartlook nebo Clarity. Tyto nástroje umožňují shromažďovat jak kvantitativní (kliknutí na stránku, pohyb myši nebo rolování), tak kvalitativní údaje (videozáznamy). Pomocí těchto nástrojů a metodik můžete efektivně zlepšit současný stav navigace a její struktury a podniknout další kroky k jejímu zlepšení. Můžete například změnit pořadí položek v hlavní úrovni, upravit jejich názvy apod.
U každé analýzy je dobré využít více metod a nespoléhat se na výstupy pouze z jednoho zdroje. Žádný z nich nemusí být tak přesný, jak byste očekávali, a žádný z nich vám neřekne, proč se uživatelé chovají tak, jak se chovají (můžete se dozvědět důsledky, ale ne příčinu).
Neoptimalizujte menu pouze podle domovské stránky
Ve výchozím nastavení představuje domovská stránka přibližně 30 % všech návštěv webu nebo internetového obchodu. Zbylých 70 % návštěvnosti tvoří ostatní stránky, na které se uživatelé dostanou například z organického vyhledávání, reklamy, sociálních sítí apod. Je tedy důležité, aby navigace byla intuitivní na každé podstránce. Nejjednodušší způsob, jak toho dosáhnout, je určit nejoblíbenější podstránky, například pomocí služby Google Analytics, a optimalizovat navigaci podle chování uživatelů na nich.
A typical mobile navigation element, which complements the hamburger menu, is the bottom navigation bar.
This bar appears at the bottom of the screen and contains key navigation items or buttons. In online stores, it may be a shopping cart, favorite products, and more.