Pokud provozujete elektronický obchod, víte, kolik informací o vašich zákaznících existuje. A se správnými strategiemi a nástroji můžete tato data využít ke zlepšení zákaznické zkušenosti, zvýšení prodeje a hlavně k růstu své firmy.
Chcete vědět jak? Dnes se budeme hlouběji zabývat využitím analytiky, zákaznických dat a tím, jaké nástroje jsou pro tento účel nejlepší.
Tak se do toho bez dalších řečí pusťme!
Co je to analytika zákaznických údajů?
Analýza zákaznických dat je shromažďování, uspořádání a rozbor zákaznických dat za účelem identifikace trendů, vzorců a příležitostí ke zlepšení.
Zákaznická data naznačují chování zákazníků. Pro e-commerce jsou velmi užitečná, pokud chcete dosáhnout svých obchodních cílů, získat cenné poznatky o zákaznících a zlepšit služby, marketingové úsilí a celkovou zákaznickou zkušenost.
Analýza zákaznických dat má i další výhody.
Proč je důležité analyzovat zákaznická data?
Sledování dat a chování zákazníků s sebou přináší mnoho výhod. Podívejme se na několik z nich.
Zákaznická data pomáhají při rozhodování
Analýza zákaznických dat pomáhá pochopit chování a preference zákazníků. Tyto informace pak mohou pomoci firmám rozhodnout, ja budou realizovat reklamu, jaké produkty budou prodávat a na co se mají soustředit v marketingu.
Podniky mohou zlepšit marketingové strategie
Dále pomáhá e-shopům zlepšovat marketingové strategie a nabídku produktů. Firmy mohou využít údaje získané z průzkumů mezi zákazníky ke zjištění, zda jejich současné marketingové kampaně fungují dobře. Pokud ne, mohou podle toho svou strategii upravit.
Aby byla nabídka ještě efektivnější, může být také automaticky zpracována pomocí nástrojů, jako je Luigi’s Box Recommender.
Sledování dat umožňuje rychleji rozpoznat trendy a tendence
Díky analýze dat navíc společnosti dokáží identifikovat potenciální problémy dříve, než se z nich stanou problémy zásadní. Analýzou zpětné vazby od zákazníků mohou odhalit trendy a vzorce naznačující budoucí problémy. Následně mohou přijmout opatření, která těmto problémům zabrání.
Analýza dat zákazníků pomáhá při rozhodování o financích
Majitelé firem mohou dělat informovaná rozhodnutí o financích své společnosti, pokud mají přístup k důležitým datům. Podniky mohou například pomocí analýzy zákazníků zjistit, zda vydělávají dost peněz, zda je třeba zvýšit ceny nebo omezit výdaje.
Využití analytiky podporuje personalizovaný uživatelský zážitek
Se snadným přístupem k údajům mohou navíc prodejci zacílit na konkrétní skupiny spotřebitelů. Mohou například na základě zpětné vazby od zákazníků určit své nejlepší zákazníky a to, jaké produkty a služby je oslovují, a zároveň mohou přizpůsobit reklamní sdělení tak, aby tyto lidi oslovila.
Analýza údajů o zákaznících vám může pomoci zvýšit zisky
Věděli jste, že analýzou zákaznických dat mohou prodejci optimalizovat ceny, a maximalizovat tak zisky? Mohou využít poznatky o zákaznících, jako je historie nákupů a segmenty zákazníků, k identifikaci ziskových produktů a odpovídajícím způsobem upravit ceny. Také je mnohem snazší vytvářet různé cenové strategie (například dynamické ceny) pro různé skupiny zákazníků.
Podniky získávají více věrných zákazníků
Kromě toho si značky prostřednictvím analýzy zákazníků mohou získávat věrné příznivce. Společnosti mohou díky zpětné vazbě od zákazníků zjistit, co se jejich fanouškům líbí a co ne. Tyto poznatky pak mohou začlenit do identity své značky a marketingových strategií.
Zní to skvěle, že? Než však začnete data analyzovat, je třeba promyslet několik věcí.
Než začnete analyzovat data…
Abyste mohli plně využívat výše uvedených výhod, musíte zvážit několik faktorů. Bez následujících kroků byste jen stěží mohli údaje o zákaznících efektivně interpretovat a analyzovat.
Pokud chcete data správně analyzovat, měli byste učinit následující:
#1 Ujistěte se, že chápete obchodní kontext
To by měl být výchozí bod. Základním cílem každého podniku je prodávat a zvyšovat tržby. Zamyslete se však nad tím, jak toho chcete dosáhnout a jaké kroky chcete podniknout. Pokud se například chcete více zaměřit na prodej online, budete zřejmě sledovat jiné ukazatele než podnik, jehož hlavním cílem je zvýšení prodeje v kamenném obchodě.
Kromě toho si nezapomeňte stanovit dosažitelné cíle. Ujistěte se, že jsou konkrétní, měřitelné, dosažitelné, relevantní a aktuální. Stanovení takových cílů vás bude motivovat a dosáhnete jich včas.
#2 Identifikujte své analytické cíle
Až stanovíte své obchodní cíle, bude čas zaměřit se na ty analytické. To znamená, že určíte, co budete chtít sledovat. V oblasti e-commerce to může být zapojení zákazníků, vyhledávání na stránkách apod. Uvedli jsme samozřejmě jen pár základních příkladů, protože vše záleží na tom, v jakém oboru podnikáte a jak vypadá zákaznická cesta ve vašem obchodu. Zastavte se tedy na chvilku a promyslete svou strategii.
Pamatujte, že každá společnost je jiná. Základním cílem sice je zvyšovat tržby, ale existuje mnoho způsobů, jak toho dosáhnout. Můžete se například soustředit na zlepšování nákupního zážitku. Jiné firmy se však mohou zaměřit na zlepšování marketingových strategií nebo jakékoliv jiné aspekty. V tomto případě byste ale sledovali jiné metriky.
#3 Rozhodněte se, které metriky jsou pro vaši firmu nejdůležitější
Rozhodování o tom, jaké metriky sledovat, může být náročné. Zároveň se však všechny zdají být zásadní. Po určení vašich cílů a úkolů by to však mělo být jednodušší. Když jasně pochopíte, co je pro vaši firmu zásadní, můžete určit, jaké metriky je nutné měřit, abyste těchto cílů dosáhli.
Kromě toho zvažte typy datových bodů, které vám poskytnou přehled o výkonnosti vašeho obchodu a budou vodítkem pro budoucí rozhodnutí. Věnujte také čas analýze souborů dat, abyste zjistili kritické korelace a trendy – například nejoblíbenější produkty ve vašem obchodě na základě výsledků vyhledávání.
Tím, že budete věnovat čas pochopení toho, jaké metriky jsou pro vaše podnikání nejdůležitější, zajistíte, že budete pro svou společnost přijímat ta nejlepší rozhodnutí.
👉 Zde si přečtěte, jaké metriky se vyplatí v e-commerce sledovat.
#4 Vyberte si analytické nástroje
Analytické nástroje měří různé parametry produktivity podniku, kvalitu výrobků nebo služeb, podporují podniky v růstu zákaznické základny a mnoho dalšího. Pomáhají také určit, zda jsou výrobky účinné a bezpečné. Pomocí správné platformy pro zpracování zákaznických dat můžete získat cenné informace o chování zákazníků, výkonnosti produktů a celkových trendech.
Její výběr však může být nelehký. Jak obtížné je rozhodování, si uvědomíte, jakmile budete hledat ten správný nástroj pro vaše podnikání. Proč? Protože jich existuje mnoho – platformy pro řízení vztahů se zákazníky, Google Analytics, Luigi’s Box… Všechny se zabývají daty, ale která je ta nejlepší? Musíte se rozhodnout sami.
Než do nástroje investujete peníze, přečtěte si několik tipů, jak vybrat ten nejvhodnější.
Jakmile si stanovíte obchodní a analytické cíle a poznáte své publikum, bude výběr platformy pro zpracování zákaznických dat snazší. Při průzkumu je dobré porovnat platformu s konkurencí. Vezměte v úvahu jejich ceny, funkce a uživatelské recenze. Recenze jsou rozhodující – z první ruky se dozvíte o zkušenostech uživatelů a o tom, zda se nákup, čas a úsilí vyplatí.
Podívejte se také na integraci jejich zákaznických dat. Při výběru analytického programu je nezbytné zvážit různé možnosti jeho integrace. Hledejte platformu pro zpracování zákaznických dat, kterou lze integrovat s vaší stávající e-commerce platformou, platební bránou a dalšími obchodními nástroji. Díky tomu bude tok dat a reportování probíhat bez problémů.
Pokud jste určili nejlepší platformy pro zpracování zákaznických dat pro vaše podnikání v oblasti e-commerce, je čas je vyzkoušet. Bylo by skvělé, kdyby vámi vybraný nástroj poskytoval bezplatnou zkušební verzi, abyste mohli zjistit, jak funguje v praxi. Hledejte nejdůležitější funkce, jako je segmentace zákazníků, analýza nákupního trychtýře nebo A/B testování. Nástroje si vyzkoušejte, abyste se ujistili, že vám poskytnou potřebné poznatky.
Jak analyzovat údaje o zákaznících a sledovat výkonnost?
Sledování výkonnosti je klíčové pro určení, které analytické cíle jsou plněny a které ne. Využívání analytiky může být velmi přínosné pro mnoho týmů a oddělení – například pro marketingové a obchodní týmy, týmy zákaznického servisu, IT oddělení a další.
Sledování a analýza budou samozřejmě vypadat různě v závislosti na stanovených cílech. Přečtěte si několik základních tipů, které vám mohou pomoci při jejich efektivním zvládnutí.
Pravidelně sledujte klíčové metriky
Pravidelně může znamenat jednou denně, jednou týdně nebo dokonce jednou měsíčně. Vše závisí na metrikách a jejich důležitosti. Nejlepší by bylo poradit se s datovým specialistou, abyste stanovili časový rámec a naplánovali, kdy je nejlepší získávat reporty.
U některých e-shopů může stačit sledovat metriku opuštění nákupního košíku jednou měsíčně, ale když se rozhodnete pro velký výprodej, například akci 2+1 zdarma, může být dobré analyzovat, jak se věrní a potenciální zákazníci chovají pouze v době výprodeje.
Optimalizujte určité oblasti podle vybraných metrik
Pokud zaznamenáte významný propad nebo naopak nárůst v metrikách, které považujete za zásadní, na nic nečekejte. Okamžitě podnikněte konkrétní opatření. Metriky ale nadále sledujte, abyste viděli, jak změny fungují.
Vezměte v úvahu širší souvislosti
Je důležité vnímat širší perspektivu. Markantní změny mohou signalizovat, že se na trhu něco děje. Může jít například o nová řešení v oblasti e-commerce nebo o vstup nových konkurentů na trh.
Segmentujte své publikum
Segmentace publika spočívá ve vytvoření kategorií podle chování, preferencí nebo jiných aspektů, jako je věk, bydliště nebo nákupní historie. Pomůže vám zacílit na ně konkrétní sdělení nebo produkt, což je ideální zejména pro marketing.
Segmentování přináší navíc několik výhod – pomáhá vám zjistit, jaký typ zákazníků máte, a díky němu jim lépe porozumíte. Budete vědět, kdo vaši zákazníci jsou, jaké jsou jejich potřeby a jak je můžete uspokojit. Znalost jejich očekávání vám také umožní lépe pochopit, jaké analytické cíle byste si měli stanovit.
Interpretujte zákaznická data s Luigi’s Boxem
Používání analytického nástroje je s Luigi’s Boxem snadné a rychlé. Máte k dispozici celou sadu nástrojů, jako je analytika, doporučování, vyhledávání na stránkách pomocí umělé inteligence a výpis produktů na míru. To ale není vše. Díky funkcím Luigi’s Boxu je analýza zákaznických dat hračkou.
S Luigi’s Boxem můžete výsledky měřit. Jak? Díky mnoha cenným vlastnostem a funkcím pro analýzu dat. Pojďme se na ně podívat!
Využijte přehledný ovládací panel
Na intuitivním ovládacím panelu máte vše přehledně uspořádané a na svém místě. Není třeba překlikávat mezi všemi přehledy – na panelu se pohodlně zobrazují všechny, takže můžete kdykoli získat rychlou zpětnou vazbu o stavu vašeho vyhledávání.
S Luigi’s Boxem je analýza zákaznických dat jednoduchá a získání odpovědi na otázky, jako např.:
- Přináší mé vyhledávání konverze?
- Končí hodně vyhledávání bez výsledků?
- Jaké procento vyhledávání zobrazuje nerelevantní obsah?
je záležitostí několika vteřin.
Pusťte se do analýzy obsahu
Navíc můžete poměrně rychle získat analýzu obsahu, což je informace o tom, jak se vaši zákazníci dozvědí o vašich webových stránkách. Svůj obsah a jeho dohledatelnost můžete zlepšit například opravou překlepů, nalezením a přeformulováním dotazů týkajících se specializovaných témat apod. U relevantních dotazů zjistíte, které produkty jsou nejčastěji vyhledávány a zda jsou správně zařazeny.
Zjistěte, jaké jsou trendy
Luigi’s Box vám poskytne více praktických informací, pokud chcete zjistit, jaké produkty jsou v současné době nejoblíbenější a jaké jsou trendy. Dozvíte se například:
- vyhledávací výrazy, které vaši zákazníci používají,
- jaké produkty je pro ně těžké najít,
- jak jim dopřát lepší zkušenost s vyhledáváním.
Kromě toho zjistíte, zda jsou vaše nejčastější vyhledávací dotazy efektivní.
Můžete okamžitě opravit chyby
Chyba ve vyhledávání často zničí celé úsilí, které jste do kampaně vložili (například do Google Ads) – lidé se dostanou na špatnou cílovou stránku a upustí od nákupu ve vašem obchodě, protože nemohou najít to, co hledají. Pamatujte na to, že trh e-commerce je obrovský, takže přejít ke konkurenci je v dnešní době velmi snadné.
Naštěstí tomu můžete předcházet díky naší funkci FixIt. S tímto nástrojem můžete opravit chyby okamžitě a nadále poskytovat jen relevantní obsah a výsledky vyhledávání.
Pokud se rozhodnete začít využívat Luigi’s Box, stačí vám:
- vytvořit si účet vyplněním krátkého formuláře – potřebujete jen základní údaje jako jméno a e-mailovou adresu,
- vložit skript na web – je to jen jeden řádek kódu,
- spustit analytiku – na ovládacím panelu uvidíte všechny podrobnosti a důležité metriky,
- začít těžit z informací, které získáte.
Pokud tedy provozujete e-shop a chcete maximalizovat své příjmy pomocí analýzy zákaznické databáze, je Luigi’s Box skvělou volbou! Dobrá zpráva je, že analytika není jediný účinný nástroj. Získáte také…
Systém doporučování produktů
Systém doporučování produktů umožňuje zákazníkům získat doporučení na základě jejich předchozích nákupů a preferencí. Tím zákazníkům šetříte čas – nemusí hledat produkt, který by si mohli chtít koupit, protože ho mají na dosah ruky. Ještě lepší je, že doporučení jsou personalizovaná.
Inteligentní vyhledávání s našeptávačem
Dalším nástrojem je inteligentní vyhledávání s automatickým dokončováním. Celý proces vyhledávání položek se stává mnohem jednodušším, což přispívá k větší spokojenosti zákazníků. Uživatelé se nemusí obávat překlepů (které jsou časté, zejména když spěcháme) a šetří čas – není třeba psát celý vyhledávací dotaz, aby se zobrazily relevantní výsledky.
Pokud chcete interpretovat další interakce zákazníků s vaším e-shopem, může se vám jako doplňkový nástroj k Luigi’s Boxu hodit Google Analytics.
Analyzujte a interpretujte údaje o zákaznících snadno a rychle
Nyní víte, jak data číst – pomocí toho správného nástroje! Luigi’s Box je ideální pro e-commerce, startupy, B2B, SaaS a další, pokud jste si ještě platformu pro zpracování zákaznických dat nevybrali. Díky solidní sadě funkcí můžete sledovat důležité metriky a zvyšovat spokojenost zákazníků. Na nic nečekejte. Objednejte si konzultaci po telefonu se zástupci společnosti Luigi’s Box!