+9.5%
navýšení hodnoty za relaci
+3.48%
navýšení transakcí
+9.36%
navýšení příjmů
+7.58%
navýšení míry konverze
NOVINKA: Standardy a poznatky o vyhledávání v e-commerce. Klikněte sem pro aktualizované údaje pro rok 2024.
Pilulka je jedním z největších e-shopů ve střední a východní Evropě v oblasti zdraví a léků, který se zaměřuje na kvalitní a rychlé dodání zboží, s obratem přibližně 3 miliardy korun (118 035 883 EUR) v roce 2023.
Pilulka je technologická společnost působící od roku 2013. Původně se jednalo o online lékárnu a síť kamenných prodejen v České republice. V průběhu let však rozšířila své podnikání na trhy Slovenska, Maďarska a Rakouska. Jejich webové domény nabízejí tisíce produktů z oblasti léčiv, doplňků stravy, sportovních a dětských výrobků.
Zakladatelé Pilulky si od počátku kladou za cíl maximálně vycházet vstříc potřebám zákazníků. Proto vybudovali komplexní platformu, která hladce propojuje výrobce, distributory, poskytovatele služeb, logistiku a všechny relevantní informace v tomto segmentu.
Jednou z velkých výhod internetové lékárny Pilulka je doručení v tentýž den prostřednictvím vlastní kurýrní služby Pilulka Expres nebo Pilulka Boxů a Pilulka Pointů.
Piluka začala využívat Luigi’s Box již v roce 2017, kdy jsme ji oslovili s nabídkou optimalizace konverzního poměru pro její e-shop. Pilulka si nejprve vyzkoušela Luigi’s Box Analytics.
Později, v roce 2019, začaly první rozhovory o implementaci vyhledávače Luigi’s Box Search. Nejprve si ji ale vyzkoušeli v A/B testu na české doméně.
V Pilulce si postupně uvědomili, že jejich interní vyhledávání k dosažení požadovaných výsledků a zajištění skvělé zákaznické zkušenosti nestačí. Ve dnech 27. července až 25. srpna 2021 proběhl na Pilulka.cz první A/B test vyhledávání a automatického dokončování prostřednictvím nástroje Luigi’s Box Search.
A/B test přinesl skvělé výsledky ve využívání vyhledávání:
navýšení hodnoty za relaci
navýšení transakcí
navýšení příjmů
navýšení míry konverze
Výsledkem bylo nasazení nástroje Luigi’s Box Search s našeptávačem i na dalších doménách Pilulky – v Česku, na Slovensku, v Rakousku a v Maďarsku.
Na konci roku 2023 jsme na webu Pilulka.cz spustili další A/B test, tentokrát zaměřený nikoliv na využití vyhledávání a konverzní poměr, ale na marži.
Hlavním cílem A/B testu marže bylo změřit dopad využití signálů marže při vyhledávání na nákupní chování uživatelů na Pilulka.cz. Vzali jsme tedy původní vyhledávání a upravené vyhledávání, kde jedno bylo se signály marže a druhé bez nich, a porovnali je.
Vyhodnotili jsme vliv marže na několik metrik na základě údajů shromážděných mezi 7. prosincem 2023 a 7. lednem 2024. Analýza zahrnovala pouze non-bounce relace (to se týká návštěvy více stránek, strávení delšího času na webu nebo dokončení požadovaných akcí) s přímými konverzemi z výsledků vyhledávání. Návštěvnost mezi vyhledáváním s maržovými signály a bez nich byla rozdělena poměrem 50:50.
Hodnota košíku i hodnota marže hrají v e-commerce důležitou roli. Hodnota košíku neboli průměrná hodnota objednávky (Average Order Value, AOV) poskytuje přehled o nákupním chování zákazníků. Hodnota marže neboli ziskové rozpětí ukazuje, jak efektivně firmy řídí náklady a vytvářejí zisky.
Obě metriky jsou zásadní pro pochopení a optimalizaci finanční výkonnosti e-commerce firem.
Výsledky A/B testu marže na webu Pilulka.cz ukázaly zvýšení hodnoty košíku a hodnoty marže o několik procent u verze vyhledávání s aktivními signály marže.
Průměrná a mediánová hodnota košíku se vypočítá jako průměrná/mediánová hodnota košíku za relaci (celkový součet cen položek přidaných do košíku v rámci relace).
Celková hodnota košíku
Průměrná hodnota košíku
Mediánová hodnota košíku
Průměrná a mediánová hodnota marže se vypočítá jako průměrná/mediánová hodnota marže za relaci (celkový součet absolutních marží položek přidaných do košíku v rámci relace).
Celková marže z košíku
Průměrná marže z košíku
Mediánová marže z košíku
Tento interní A/B test, ve kterém jsme zohlednili marži, ukázal výsledky s výrazným zvýšením hodnoty košíku a hodnoty marže z košíku pomocí signálů marže.
Jednou z novinek, které Luigi’s Box přinese ve druhém čtvrtletí roku 2024, bude možnost A/B testů přímo v aplikaci.
Samotný postup bude velmi jednoduchý. Stačí několik kliknutí a budete moci sami nadefinovat, spustit a vyhodnotit A/B test. A to vše bez programátorů a jakýchkoliv programátorských dovedností.
Protože se uživatelé v každém segmentu chovají trochu jinak, uvažujeme o unikátních profilech pro různé segmenty (např. móda).
Dále bude možné ručně upravovat důležitost jednotlivých signálů (např. oblíbenost, čerstvost, personalizace).
A nakonec, co se týče vyhodnocení, budete moci v průběhu času sledovat dopad A/B testu na klíčové obchodní metriky, jako jsou relace, konverze, AOV, CVR a podobně.